For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Matematik og fysik i praksis
Med udgangspunkt i vindenergi vil jeg give eleverne et indblik i, hvordan man bruger matematik og fysik til at udvikle ny teknologi.
Fag
Biologi
Fysik
Matematik
Teknikfag
Faglige emner
Digital Dannelse
Global Dannelse
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Med udgangspunkt i vindenergi vil jeg give eleverne et indblik i, hvordan man bruger matematik og fysik til at udvikle ny teknologi.
Efter en kort introduktion skal eleverne arbejde med opgaver, der illustrerer, hvordan modellering og kvantitativ beskrivelse gør det muligt at optimere maskiner og systemer.
Besøget giver eleverne et indblik i, hvordan teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer og viden kan bringes i spil i den virkelige verden.
Aktivitet
Eleverne bliver præsenteret for en række teknologiske udfordringer, der kan løses med fysik og matematik. Klassen bliver opdelt i grupper, som vælger mellem opgaverne med varierende sværhedsgrad og karakter. Evt. afslutter vi med fremlæggelse i plenum.
Eksempler på opgaver (kan tilpasses elevernes forudsætninger):
Sammenhæng mellem motorstørrelse og effekt for en vindmølle
Dimensionering af vindmølletårn
Valg af tandhjulsstørrelser i en gearkasse
Design af vindmøllevinger med optimalt ”twist”
Antal vindmøller for at dække Danmarks elforbrug og disses mulige placering
Kernestof
Energi og energiomsætning
Effekt
Kinematik og kinetisk energi
Induktion
Relativ hastighed
Funktioner
Vektorer i to dimensioner
Matematisk modellering (herunder principielle egenskaber)
- Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden