For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Er det fars og mors skyld?
Hvor meget energi bruger man når man lader sin telefon op, streamer sin yndlingsserie eller sætter en tøjvask over? Det kan være svært at forstå energimængder, men i dette oplæg vil jeg tydeliggøre for eleverne, hvor meget energi helt almindelige gøremål kræver.
Fag
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Jordklodens forandringer
Klima & energi
Mennesket
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Fyn og øer
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
Hvor meget energi bruger man når man lader sin telefon op, streamer sin yndlingsserie eller sætter en tøjvask over? Det kan være svært at forstå energimængder, men i dette oplæg vil jeg tydeliggøre for eleverne, hvor meget energi helt almindelige gøremål kræver.
Menneskets energiforbrug har været stigende hen over de seneste 100 år, og det har haft stor betydning for CO₂ indholdet i luften omkring os. Jeg vil kort skitsere udviklingen og samtidig belyse, hvordan vi kan stoppe denne stigning i CO₂, så vi kan få en Jord, der kan holde til os mennesker.
Jeg vil fortælle, at vi kan gøre noget ved CO₂ udledningen og sætte det i relief til de energimængder, som vi normalt omgås.
Hvor meget er 10 GW i forhold til at sjippe med sjippetov? Hvad kan man bruge 10 GW til?
Eleverne vil få en rigtig god fornemmelse, af hvor meget energi, der er tale om, når vi taler grøn omstilling. Hvad kan en vindmølle producere af energi i forhold til kulkraftværk? Og hvad med solceller? Eleverne vil få indblik i forskellige grønne teknologier og forstå fordele og ulemper – også i forhold til deres eget energiforbrug.
Aktivitet
Jeg vil gennemføre en række øvelser med eleverne, der skal give dem en dybere forståelse af energiforbrug. Vi skal blandt andet lave en Kahoot quiz om, hvor lang tid man skal cykle for at få en liter vand til at koge. I en anden øvelse skal eleverne finde ud af, hvor meget strøm, det kræver at bruge opvaskemaskinen. I den tredje øvelse skal eleverne hoppe i sjippetov og gennem beregninger opleve, hvor meget effekt de yder undervejs.
Desuden skal vi diskutere energiforbruget i deres familie: Hvis de skulle reducere energiforbruget i familien, hvor ville de så starte. Og tror de, at deres forældre ville kunne ændre deres energivaner?
Emner
- Co2 udledning
- Energiforbrug
- Husholdningsforbrug
- Grøn teknologi
- Energiomsætning
- Undersøgelse i naturfag
- Jordkloden og dens klima
- Mennesket
- Beregning
- Anvendt matematik
- Jordklodens forandringer
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden