Thomas Højgaard Profilbillede

Thomas Højgaard

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Matematikkens rolle i fremtidens konstruktioner

Nye teknologiske løsninger er afgørende for at gøre vores samfund mere og mere effektivt. Det kræver lange udregninger og tunge teorier at få teknologierne til at virke, men også en grundlæggende forståelse af anvendt matematik. Jeg fortæller om matematikkens rolle i en ingeniørs arbejdsdag og viser dine elever, hvad matematik kan bruges til.


Fag

Fysik/kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Faglige emner

Global Dannelse

Karrierelæring

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Geografi

Nordjylland

Kompetencer

Perspektivering

Kommunikation

Modellering

Undersøgelse


Mit besøg

Har du nogensinde undret dig over, hvordan man udskifter vindmølledele, der er mere end hundrede meter over jorden? Som ingeniør arbejder jeg til daglig med selvhejsende kraner, der kan ”klatre op” i vindmøller og hjælpe med at udskifte dele, der er vigtige for at holde vindmøllerne kørerende. Så hvordan regner man ud, hvordan en sådan kran skal se ud?

På mit besøg vil jeg fortælle, at jeg benytter grundlæggende matematik hver eneste dag i arbejdet med at regne ud, hvordan komplekse konstruktioner, som f.eks. selvhejsende kraner skal se ud: Hvad skal de kunne holde til og hvor store skal deres motorer være? Til dette udnytter jeg forskellige fysiske love, som hjælper mig med at forudse, hvordan kranen kan klare sine udfordringer. Eleverne vil opdage hvor meget man kan opnå og udføre med et godt kendskab til den matematik og fysik, som man lægger grundstenene til i folkeskolen – og hvor vigtige disse færdigheder er for samfundet.

Aktivitet

Jeg vil vise, hvordan fysik kan bruges til at beskrive virkelige situationer, og hvordan matematiske beregninger eleverne kender fra undervisningen, anvendes i praksis:

  • Eleverne skal lave simple regneopgaver, hvor de f.eks. regner ud hvor meget tyngdekraften trækker i dem selv.
  • Jeg viser eleverne videoer af kranen der arbejder og billeder af dens forskellige komponenter.
  • Eleverne får præsenteret forskellige fysiske love og skal gætte hvilke der er vigtige for den selvhejsende kran.

Emner

  • Anvendt matematik
  • Fysiske love
  • Geometri
  • Teknologi
  • Konstruktion
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter