For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Rumfart og fejl – hvorfor vores samfund og videnskab har brug for fejl.
At fejle er at lære. Fejl har været med til at lære os, hvordan vi rejser til månen, sender droner til Mars, og undersøger resten af universet. Men hvordan bruger man fejl til at lære i videnskaben og i hverdagen?
Fag
Design / Arkitektur
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Produktudvikling
Teknologi
Faglige emner
Global Dannelse
Innovation
Produktion og maskiner
Rumrejsen
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Nordjylland
Midtjylland
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Modellering
Mit besøg:
Hvordan løser man problemer igennem videnskabelig metode? Man fejler. For hvert mislykket forsøg og forkerte antagelse, bliver vi klogere. Dette bruger jeg til daglig, når jeg arbejder med at udvikle og teste vores strømforsyninger: Her skal jeg finde løsninger, når noget udstyr ikke virker sig som forventet. Jeg indsamler en stor mængde data igennem målinger af udstyret, og sammenligner denne med de antagelser, jeg startede med om udstyret. Det viser sig ofte, at der er ting man har overset, eller effekter man har misforstået, og på den måde lærer man altså mere om udstyret, af at fejle.
I mit besøg bliver eleverne budt på en rejse igennem den videnskabelige metode, set igennem rumfarten som fag. Vi kommer til at beskæftige os med faglige emner indenfor rumfartsteknologi, som skal hjælpe eleverne med bedre at forstå, hvad det vil sige at arbejde som videnskabsperson. Vi arbejder bl.a. med grundlæggende matematik og elektronikforståelse, samt videnskabelig metode og verifikation igennem eksperimenter.
Eleverne vil altså opleve, hvordan den videnskabelige tilgang til problemer kan bruges i hverdagen, og hvordan fejl er med til at forbedre vores viden. Derudover taler vi om hvordan man udvikler og tester strømforsyninger, som skal ud i rummet – fx til Mars.
Aktivitet:
I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Den præcise udformning af aktiviteterne bliver aftalt direkte sammen med underviseren. Aktiviteterne kunne eksempelvis være:
- Eleverne udfordres og inddrages igennem individuel refleksion om, hvad det vil sige at fejle, og gruppediskussion om, hvordan man lærer af fejlene.
- Simple matematiske analyser af elektriske kredsløb.
- Et hands-on eksperiment med elektroniske komponenter og måleteknik.
Emner
- Videnskabelig metode
- Rumfart
- Strømforsyninger
- Engineering
- Modellering
- Matematisk analyse
Kernestof
- Elektronik og kredsløb
- Elektriske felter og Termodynamik,
- Energi,
- Programmering
- Produktudvikling og –test/projektstyring,
- Mekanik
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden