For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan bliver robotterne klogere?
På mit besøg vil jeg gennemgå, hvordan computere og robotter virker. Gennem hverdagseksempler forklarer og demonstrerer jeg de grundlæggende logiske byggesten til at styre robotter og få computere til at virke.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
4. - 6. klasse
Geografi
Midtjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Mine eksempler vil være baseret på de erfaringer, jeg har gjort mig gennem mit arbejde som IT-arkitekt. Jeg bygger nemlig IT-løsninger i den danske banksektor. De mest spændende opgaver er dem, hvor vi er lidt i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre og ikke mindst, hvor kunderne virkelig får stor værdi af det, vi laver.
Derudover er jeg uddannet IT-ingeniør og valgte faget med en brændende interesse for at bygge og skabe smarte ting. En interesse jeg håber, vil præge eleverne i mit besøg.
Aktiviteter
Der vil være små logiske opgaver, som viser de grundlæggende programmerings-discipliner. Afslutningsvis vil jeg forklare og demonstrere hvorfor det er så kompliceret at få computere til at virke intelligente. Det vil være baseret på roboteksempler, som jeg medtager, som viser det svære i at forstå tekst og tale for en computer.
I de mindre klasser vil jeg nedtone den kunstige intelligens og sandsynlighedsregning - det har de næppe forudsætninger for at forstå.
Emner
- Computer
- Robotter
- Kunstige intelligens
- Sandsynlighedsregning
- Programmering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden