STEFFE~1 (1)

Steffen Videbæk Fredsgaard

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Matematik kan beskytte klimaet mod CO₂-monsteret i din lomme

Din lomme gemmer på en beskidt hemmelighed: CO₂-forbruget for en smartphone svarer til forbruget for et køleskab. Kunstig intelligens optager mere og mere plads på klima-budgettet. Men kan vi beskytte klimaet mod vores telefoner? En del af svaret kan findes i matematikken.


Fag

Fysik

Geovidenskab

Informatik

Kommunikation / it

Matematik

Faglige emner

Bæredygtighed

Computer, robotter & kunstig intelligens

Digital Dannelse

IT og internet

Karrierelæring

Klima & energi

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

7. - 10. klasse

Geografi

Midtjylland

Sydjylland

Fyn og øer

Kompetencer

Kommunikation

Perspektivering

Modellering

Undersøgelse


Mit besøg

Vores telefoner bliver klogere og klogere, og vi bruger dem til mere og mere: Snapchat, Instagram, streaming osv. – men udviklingen er ikke gratis. Moderne smartphones udleder mere og mere CO₂. Hvorfor? Fordi smartphonen er fuldstændig afhængig af ufattelige mængder af komplekse beregninger i skyen. Og det koster på CO₂- budgettet. Jeg belyser for eleverne i hvilket omfang, kunstig intelligens sluger strøm, og hvad man kan gøre.

Vi vil bruge et konkret eksempel – sortering af spillekort – til at undersøge, hvordan matematik, kreativ problemløsning og algoritmer kan modarbejde klimabelastningen fra eksponentielt voksende computerkraft: En nærmest uudtømmelig ressource, der er så billig og så nemt tilgængelig, at mange overser hvor CO2 intensiv den er.

I en verden, hvor det at spørge ChatGPT er en langt større klimabelastning end en gammeldags Google-søgning, vil vi forsøge selv at svare på spørgsmålene: Hvis ansvar er det at mindske forbruget fra monsteret i min lomme – brugerens? udviklerens? statens? international lovgivning?

Undervejs bringer jeg mig selv og min alt andet end direkte karrierevej i spil, og jeg forklarer, hvordan mine skift og omvalg kun har gjort mig til en dygtigere og mere attraktiv medarbejder.

Aktivitet

I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Vinklingen finder vi i fællesskab. Aktiviteterne kunne eksempelvis være at:

  • Undersøge hvad elevernes smartphoneforbrug er, for at forsøge at vurdere kvalitativt, hvilken klimabelastning de hver især har.
  • Lade eleverne komme med bud på, hvordan man kan mindske klimabelastningen fra vores teknologi.
  • Eksperimentere med sortering af spillekort for at finde en algoritme, der kan hjælpe med at formindske vores klimaforbrug. Herefter måler eleverne ressourceforbruget af deres algoritmer, og sammenligner deres algoritmers klimabelastning.
  • Diskutere de tekniske og samfundsmæssige perspektiver i klimabelastningen fra smartphones, som man i bedste fald er delvist herre over.
  • Lade eleverne overveje, om de kan se sig selv vælge en karrierevej, der involverer kreativ problemløsning.

Emner

  • CO2-udledning
  • Kunstig intelligens
  • Matematik og algoritmer
  • Computerkraft og smartphones
  • Teknologi

Kernestof

  • Digital dannelse
  • Karrierelæring
  • Diskret matematik
  • Optimering, bevisførelse og deduktion
  • Internettets teknologi
  • Programmering
  • Manipulation af data
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter