For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Matematik kan beskytte klimaet mod CO₂-monsteret i din lomme
Din lomme gemmer på en beskidt hemmelighed: CO₂-forbruget for en smartphone svarer til forbruget for et køleskab. Kunstig intelligens optager mere og mere plads på klima-budgettet. Men kan vi beskytte klimaet mod vores telefoner? En del af svaret kan findes i matematikken.
Fag
Fysik
Geovidenskab
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Faglige emner
Bæredygtighed
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
IT og internet
Karrierelæring
Klima & energi
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Sydjylland
Fyn og øer
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Modellering
Undersøgelse
Mit besøg
Vores telefoner bliver klogere og klogere, og vi bruger dem til mere og mere: Snapchat, Instagram, streaming osv. – men udviklingen er ikke gratis. Moderne smartphones udleder mere og mere CO₂. Hvorfor? Fordi smartphonen er fuldstændig afhængig af ufattelige mængder af komplekse beregninger i skyen. Og det koster på CO₂- budgettet. Jeg belyser for eleverne i hvilket omfang, kunstig intelligens sluger strøm, og hvad man kan gøre.
Vi vil bruge et konkret eksempel – sortering af spillekort – til at undersøge, hvordan matematik, kreativ problemløsning og algoritmer kan modarbejde klimabelastningen fra eksponentielt voksende computerkraft: En nærmest uudtømmelig ressource, der er så billig og så nemt tilgængelig, at mange overser hvor CO2 intensiv den er.
I en verden, hvor det at spørge ChatGPT er en langt større klimabelastning end en gammeldags Google-søgning, vil vi forsøge selv at svare på spørgsmålene: Hvis ansvar er det at mindske forbruget fra monsteret i min lomme – brugerens? udviklerens? statens? international lovgivning?
Undervejs bringer jeg mig selv og min alt andet end direkte karrierevej i spil, og jeg forklarer, hvordan mine skift og omvalg kun har gjort mig til en dygtigere og mere attraktiv medarbejder.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Vinklingen finder vi i fællesskab. Aktiviteterne kunne eksempelvis være at:
- Undersøge hvad elevernes smartphoneforbrug er, for at forsøge at vurdere kvalitativt, hvilken klimabelastning de hver især har.
- Lade eleverne komme med bud på, hvordan man kan mindske klimabelastningen fra vores teknologi.
- Eksperimentere med sortering af spillekort for at finde en algoritme, der kan hjælpe med at formindske vores klimaforbrug. Herefter måler eleverne ressourceforbruget af deres algoritmer, og sammenligner deres algoritmers klimabelastning.
- Diskutere de tekniske og samfundsmæssige perspektiver i klimabelastningen fra smartphones, som man i bedste fald er delvist herre over.
- Lade eleverne overveje, om de kan se sig selv vælge en karrierevej, der involverer kreativ problemløsning.
Emner
- CO2-udledning
- Kunstig intelligens
- Matematik og algoritmer
- Computerkraft og smartphones
- Teknologi
Kernestof
- Digital dannelse
- Karrierelæring
- Diskret matematik
- Optimering, bevisførelse og deduktion
- Internettets teknologi
- Programmering
- Manipulation af data
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden