For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Er det virkelig grønt? – Vi sætter bæredygtighed på formel
Er det virkelig grønt, bare fordi det står på pakken? Bæredygtighed er overalt – i reklamer, i nyheder og i vores hverdag. Men hvad betyder det egentlig? Kan noget være både godt for miljøet og dårligt for mennesker? Og hvordan gennemskuer man, om noget er mere bæredygtigt end andet – eller bare smart markedsføring? Vi dykker ned i virkeligheden bag de grønne valg, skruer op for nysgerrigheden og stiller de spørgsmål, der gør os klogere. For nogle gange er det mest bæredygtige valg ikke det, der ser grønnest ud.
Fag
Fysik/kemi
Kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Naturgeografi
Samfundsfag
Faglige emner
Bæredygtighed
Global Dannelse
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Klima & energi
Mennesket
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Bæredygtighed er et stort og komplekst begreb, som vi hører om hele tiden – "grønnere løsninger", "mere bæredygtigt". Men hvad betyder det egentlig ude i vores virkelighed? Og er det muligt at sætte på formel så vi kan sige om noget er bedre end andet? Mit oplæg handler om at gøre bæredygtighed forståeligt og konkret, så vi alle bedre kan tage oplyste beslutninger i hverdagen.
Eleverne vil få indblik i, at bæredygtighed ikke kun handler om CO₂-udledning, men også om sociale forhold som menneskers liv og velvære, dyrevelfærd, samt de miljømæssige og økonomiske aspekter. Vi dykker også ned i de tre dimensioner af bæredygtighed – miljømæssig, social og økonomisk – og undersøger, hvordan de hænger sammen, påvirker hinanden, og om det overhovedet er muligt at sætte bæredygtighed på formel.
For at gøre emnet mere konkret og nærværende, tager vi udgangspunkt i noget, vi alle kender: vores mobiltelefoner. Hvad koster en iPhone egentlig – ikke kun i penge, men også i ressourcer, arbejdsmiljø og dens påvirkning på miljøet? Hvor mange udledninger kan man spare, bare ved at vente et år mere med at udskifte din telefon? Vi ser på, hvor meget CO₂ der bliver udledt, hvor mange mennesker der er involveret i produktionen, og hvilke konsekvenser det har for vores planet. Og hvad sker der, når vi ganger det hele op med antallet af iPhones, der findes på en hel skole?
Eleverne får forståelse for, at bæredygtighed rummer mange afvejninger og dilemmaer, og at det sjældent er muligt at tage det "perfekte" valg. De lærer, at vi ofte får brugt begrebet uden omtanke, og hvad det vil sige, når noget bliver udsat for greenwashing. Vi skal også undersøge, hvordan faktorer som levetid, transport, produktion og brug spiller ind på det samlede klimaaftryk – uanset om vi taler om bygninger, elektronik eller mad.
Målet for mit besøg er at give eleverne viden og værktøjer til at forholde sig kritisk og reflekteret til bæredygtighed, og til at stille spørgsmål, næste gang nogen kalder noget "grønt".
Aktivitet
Vi skal være nysgerrige sammen og kigge på, hvordan bæredygtighed egentlig ser ud – både i vores egen hverdag og i de ting, vi omgiver os med. Måske starter vi med en snak med sidemakkeren, måske hopper vi direkte ud i en quiz – eller måske bliver det noget helt tredje først. Det vigtige er at vi skal bruge hovedet, være kritiske og undre os.
Vi skal også på opdagelse i klasselokalet: Hvilke ting ser bæredygtige ud? Hvad tænker vi er grønt – og hvorfor? Og når vi har samlet nogle bud, så tager vi en snak om, hvad det egentlig betyder at noget er bæredygtigt.
Emner
- Bæredygtighed
- Bygninger
- Jordklodens forandringer (de planetære grænser)
- Klima
- Klimapåvirkninger
- Socialbæredygtighed
Kernestof
- Problemløsning
- Materialeegenskaber
- Udledning
- Levevilkår
- Produktion
- Miljøpåvirkninger
- Konsekvenser af ressourceudnyttelse
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden