For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Kunstig intelligens er ikke intelligent, men meget effektiv - matematisk modellering sikrer, at dine varer kommer fra Kina til Danmark
Kernestof: Kunstig intelligens, Software, Samfund og teknologi, Matematisk modellering, Anvendt matematik og Engineering.
Fag
Informatik
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
IT og internet
Karrierelæring
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Kommunikation
Mit besøg
Kunstig intelligens, Artificial Intelligence AI, er alle vegne omkring os - autopiloten i fly, søgemaskiner som Google, markedsføring på Instagram og Facebook. Alligevel er det uklart, hvad det kan, og hvad vi skal tænke om det. Jeg vil igennem præsentation og elevinddragelse fortælle, at kunstig intelligens faktisk ikke er intelligent, men at det er meget effektivt. Jeg vil perspektivere det vha. anvendelser fra tech firmaer og Maersk. Eleverne vil få erfaring med, hvad kunstig intelligens er, og hvordan det bruges i virkeligheden. Kunstig Intelligens er bygget på matematisk modellering, så med mit besøg vil eleverne også opleve, hvordan matematisk modellering bruges i praksis.
Hos Mærsk bruger vi bl.a. AI til at beregne ruter og til at planlægge, hvordan containerne på skibene skal lastes og losses. Faktisk er mekanismerne nogenlunde de samme, som når Netflix kommer med anbefalinger til, hvad du skal se som det næste. Eleverne vil få en virkelighedsnær og konkret viden om, hvad AI er, og hvad det kan. Samtidig vil de få indblik i, at AI ikke bare handler om det teknik og kode, men også om menneskelig forståelse. For at løse et problem med AI skal man først sætte sig ind i problemet og forsøge at forstå sin kollegas hverdag: Hvilke havne skal skibet lægge til i? Er der særlige regler i de havne? Eller særlige forhold med vandstand? Er det særligt dyrt her? Er der krig eller uro? Jeg vil hele tiden involvere eleverne og lade dem selv komme med bud på problemer og løsninger, så de får lov at prøve, hvordan det er at arbejde med AI i en virksomhed som Mærsk.
Aktivitet
Jeg vil løbende inddrage eleverne med spørgsmål og oplæg til diskussioner og opgaver, de skal løse i mindre grupper. Øvelserne vil helt konkret lade eleverne arbejde som en Mærsk-medarbejder, der skal planlægge en rute for et containerskib - det handler om menneskelig forståelse og logisk sans.
Derudover vi jeg have øvelser med, hvor eleverne kan prøve at kode på en måde, hvor alle kan være med.
Emner:
- Kunstig intelligens
- Former
- Teknologiske udvikling
- Matematisk modellering
- Elektronisk eller digital styring
Kernestof:
- Kunstig intelligens
- Software
- Samfund og teknologi
- Matematisk modellering
- Anvendt matematik
- Engineering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden