Foto Simone Heiberg Bruhn

Simone Heiberg-Bruhn

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Klimaforandringer: Kan vi regne på regnen?

Klimaforandringerne medfører, at vi oftere og oftere vil opleve ekstremregn, hvilket kan skade både mennesker og bygninger. Hvis vi skal undgå alvorlige skader forudsætter det, at vi begynder at tænke i nye måder at indrette og bygge vores boliger og byer på.


Fag

Geografi

Matematik

Natur/Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Bæredygtighed

Jordklodens forandringer

Klima & energi

Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø

Målgrupper

7. - 10. klasse

4. - 6. klasse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Perspektivering

Undersøgelse

Kommunikation

Modellering


Mit Besøg

Klimaproblematikker som global opvarmning, ekstremregn og stigende havniveauer har store konsekvenser for mennesker verden over. I mit besøg vil jeg give eleverne eksempler på, hvordan klimaforandringerne påvirker vores hverdag, men også give dem indsigt i nogle af de metoder og redskaber, som vi kan bruge til at mindske konsekvenserne.

Vi skal dykke ned i bæredygtighed og undersøge, hvordan vi kan beskytte vores planet. Hvordan kan vi fx undgå oversvømmelser ved at vælge de rigtige materialer og tænke i drænsystemer, når vi indretter vores byer og bygger vores boliger? Jeg vil inspirere eleverne til at tænke over, hvordan man kan bygge og tilpasse bygninger til at modstå store mængder regn, vandstigning mm. Hvilke løsninger skal der fx til for at tilpasse de boliger børnene bor i til hverdag?

Jeg vil også give eleverne en introduktion til digitale modeller, der viser, hvordan bygninger kan designes til at modstå klimaforandringer.

Via øvelser og eksempler kommer jeg ind på, hvordan man som ingeniør kan være med til at udvikle disse løsninger. Og jeg vil give eleverne indsigt i, at det kræver tværfagligt samarbejde at komme frem til de bedste løsninger.

Aktivitet

Eleverne skal bruge deres sanser til at observere og diskutere materialer og deres egenskaber. Eleverne skal teste forskellige belægninger og se, hvordan vandet opfører sig. Hvilke belægninger holder sig tørre, og hvilke lader vandet forsvinde? Og kan vi regne os frem til, hvor meget vand de forskellige belægninger kan klare og hvor gode de er til at suge?

Emner

  • Natur og miljø
  • Jordklodens forandringer
  • Levevilkår
  • Materialer
  • Digitale modeller
  • Vejrfænomener
  • Problembehandling
  • Undersøgelser
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter