For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvorfor styrter broen ikke ned i stormvejr?
Vind er en af de helt store udfordringer, når vi bygger broer. Skal vi skabe solide broer, der kan krydse have og binde landsdele sammen, er det afgørende, at de kan modstå ofte ekstreme vindforhold. De lokale vejrforhold er helt afgørende for designet af en bro, men hvordan beregner man egentlig, hvordan vinden vil påvirke en bro?
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Transport og infrastruktur
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Mit besøg
Jeg tager på besøg i både grundskoler og gymnasier og mit besøg tilpasses efter klassetrin og fagligt niveau.
Under mit besøg kommer vi blandt andet til at tale om og regne på svingninger. Vi skal tale om, hvordan aerodynamiske problemer har stor indflydelse på særligt store broer, hvordan man bruger matematiske modeller, og hvorfor geometri er nøglen til brokonstruktion.
Jeg sidder som specialist i en broafdeling med særligt ansvar for vind. I min hverdag trækker jeg på mange discipliner inden for matematik og fysik, blandt andet svingningsteori, differentialligninger, integraler og matricer, og de helt grundlæggende begreber som Newtons love. Jeg vil vise eleverne, at den teori, de får i skolen kan bruges til at løse mange af de udfordringer, vi står over for, når vi bygger broer. Teorien tilpasses selvfølgelig klassetrinnet, og de aktuelle ting, I arbejder med for tiden.
Desuden vil jeg give en eleverne en forståelse af, at også kompetencer indenfor kulturforståelse er vigtige, når vi arbejder med mennesker fra hele verden om fælles broprojekter. Alene i min afdeling er vi ansatte fra 30 forskellige lande. Jeg kan også berøre de øvrige udfordringer og discipliner ved design af store broer, og hvordan sådanne projekter egentlig bliver til og håndteres.
Samtidig vil jeg gerne udvide elevernes opfattelse af, hvem der arbejder med broer. Vi er fra mange forskellige baggrunde, kvinder og mænd, unge og mere erfarne folk. Samarbejde er nøglen til et godt resultat, da ingen kan det hele.
Aktivitet
De øvelser og diskussioner, jeg kan tage med eleverne tilpasses klassetrin og det emne, I særligt gerne vil have fokus på. Det kan være demonstration af formens betydning for svingninger i vinden, svingninger ved hjælp af sjippetov e.l., videoer og diskussion af vindtunnelforsøg og svingninger af rigtige broer. Sammen med eleverne at diskutere løsningsforslag til dæmpning af svingninger.
Kernestof i gymnasiet
Svinginger, fluid mekanik og dynamik
Byggekonstruktion og vejrforhold
Matematisk modellering
- Regression, matricer, differentiel- og integralregning
Dataanalyse og statistik
Emner i folkeskolen
- Anvendt matematik
- Modellering på computer
- Modelforsøg med vindtunnel og broer
- Vind og svingninger
- Internationalt og projektarbejde
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden