For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Kan en fejlkonstruktion være til fare for billister?
Ved dine elever, hvem der sørger for, at et vejsving ikke bliver for skarpt? Og hvor mange af dem har tænkt over, at der er matematik og fysik bag vejarbejde og busplaner? På mit besøg kommer det til at handle om de opgaver, der til dagligt udføres af blandt andet ingeniører, for at udforme vejforløb og vejgeometri, så vi alle sammen kan komme sikkert fra A til B.
Fag
Fysik
Kemi
Kommunikation / it
Teknologi
Faglige emner
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Ved dine elever, hvem der sørger for, at et vejsving ikke bliver for skarpt? Og hvor mange af dem har tænkt over, at der er matematik og fysik bag vejarbejde og busplaner? På mit besøg kommer det til at handle om de opgaver, der til dagligt udføres af blandt andet ingeniører, for at udforme vejforløb og vejgeometri, så vi alle sammen kan komme sikkert fra A til B.
På besøget skal vi blandt andet tale om nudging. Eleverne bliver præsenteret for eksempler på vejudstyr, og vi dykker sammen ned i, hvordan det kan bruges til at fremme ønsket kørselsopførsel. Derudover taler vi om, hvordan man udformer vejforløb, så de er intuitive og modarbejder misforståelser mellem bilister. Her ser vi blandt andet på, hvordan man kan trafikafvikle i forbindelse med vejarbejde, for at forebygge ulykker. Vi tager også fat på, hvordan mekanik kommer i spil i vejplanlægning – blandt andet til at vælge de horisontale og vertikale kurver i et vejforløb, og beregne kraftpåvirkningen af et køretøj i en kurve.
Afhængigt af hvad der er relevant for den enkelte klasse, kan vi også komme ind på arbejdsmiljø i branchen, med udgangspunkt i hvordan hverdagen ser ud i en entreprenørvirksomhed. Vi kan også kigge på formidling af tekniske rapporter eller visuel præsentation af projektløsninger.
Aktivitet
På besøget går vi sammen ud, og vælger en vej i nærområdet, som eleverne kender godt. Vi diskuterer hvilke tanker, der ligger bag udformningen af vejen og hastighedsbestemmelsen i området. En del af besøget vil også bestå i en trafikafviklings-opgave, hvor eleverne skal på banen, og arbejde sammen om at planlægge vejarbejde.
Kernestof
Nudging
Visuel Kommunikation
Mekanik
Teknologi
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden