For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan fragtes vores varer til Danmark? Til lands, til vands, i luften.
Ved du hvordan de saftige appelsiner fra solrige plantager i Sydamerika finder vej til dit morgenbord? Det er en lang rejse, der involverer enorme fragtskibe. Under mit besøg vil vi udforske, hvilke metoder der er nødvendige for effektivt at transportere store fragtskibe på tværs af kloden. Vi vil også se og undersøge, hvordan deres motorer fungerer, og hvilke mennesker der spiller en rolle i denne komplekse proces.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Global Dannelse
Innovation
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Produktion og maskiner
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Nordjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
På mit besøg vil jeg fortælle om, hvordan man styrer motorerne i store skibe, så de kan transportere varer over lange afstande. Som ingeniør er mit job at sørge for, at varer, som vi alle bruger hver dag, når sikkert frem til og fra os. For at lykkes med det benytter vi dagligt metoder, som I også kender fra fysik, matematik og kemi. Fysik hjælper os til at regne ud, hvordan energien fra dieselolie kan få skibets propel til at dreje rundt og få skibet til at sejle. Matematik bruger vi til at lave computersimuleringer, så vi nøjagtigt kan beregne, hvor meget kraft vi skal bruge og hvor hurtigt propellen skal dreje. Kemiske beregninger er også vigtige for at undersøge, hvilke brændstoffer der er bedst for miljøet og som samtidig udleder mindst muligt CO2.
Aktivitet
Vi vil starte med at se en video, der viser opbygningen, størrelsen og kompleksiteten af en skibsmotor og et containerskib. Efter videoen vil vi sammen udforske en del af en skibsmotor og undersøge flydeevnen af forskellige materialer. Eleverne vil have mulighed for at gætte, om en genstand vil flyde eller synke, og vi vil diskutere, hvordan dette princip gælder for store skibe med tusindvis af containere. Herefter skal vi dykke ned i en aktivitet om kontrolteori, hvor en elev vil prøve at balancere noget, for eksempel en bold, på fingeren. Denne øvelse illustrerer vigtigheden af styring og balance, specielt når det handler om skibstransport i mange forskellige vejrforhold. Som opsummering vil der være en sjov Kahoot-session, hvor vi kan samle op og diskutere i plenum.
Emner
- Matematik
- Fysik/kemi
- Natur/Teknologi
- Transport
Kernestof
- Fysik
- Matematik
- Teknologi
- Infrastruktur og logstik
- Transport
- Global dannelse
- Innovation
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden