For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Kold sodavand, varm planet – hvad gør vi ved klimaudfordringerne?
Skal vi skåle i en iskold sodavand – midt i ørkenen? Det lyder måske som magi, men det handler faktisk om fysik! Køling kan virke som noget hverdagsagtigt, men det spiller en afgørende rolle i løsningen på nogle af verdens største klimaudfordringer. Hver dag arbejder forskere, ingeniører og unge med nysgerrighed og idéer på smarte køleløsninger, og på mit besøg kan eleverne få en smagsprøve på, hvordan de selv kan blive en del af fremtiden.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Når jeg besøger jer, skal vi på en rejse fra fortid til nutid og fremtid. Vi starter med at tale om, hvordan det lykkedes verdenssamfundet at løse et stort miljøproblem med huller i ozonlaget. Så zoomer vi ind på nutidens udfordringer som forurening og klimaforandringer, og vi undersøger, hvordan opvarmning og køling spiller en rolle – både i vores hjem, i skolen og globalt.
Vi taler om, hvordan industrien og vores livsstil påvirker klimaet, og hvad vi kan gøre anderledes. Vi kigger også på løsninger, der allerede er i gang, og eleverne får mulighed for at reflektere over, hvem der kan være med til at gøre en forskel.
Aktivitet
Vi skal selvfølgelig selv prøve kræfter med eksperimenter! Eleverne skal først tænke over, hvor de oplever køling i hverdagen – udover fryseren og køleskabet. Hvor er kulde vigtig? I sport? I medicin? I computere?
Derefter eksperimenterer vi med fordampningskøling. Vi laver en kold sodavand uden brug af køleskab – kun med et vådt håndklæde og lidt viden om fysik. Vi undersøger, hvordan vandets fordampning skaber kulde, og eleverne skal selv være med til at forklare, hvad der sker.
Emner
- Varme og kulde – hvordan overføres energi?
- Indeklima – hvorfor er temperaturen vigtig?
- Mad og opbevaring – hvordan holder vi maden frisk?
- Klima og energiforbrug – hvordan hænger det hele sammen?
Kernestof
- Termodynamik og energioverførsel
- Hverdagsfysik og naturfaglig refleksion
- Undersøgelse og eksperimenter
- Sammenhæng mellem teknologi, miljø og samfund
- Projektbaseret læring og samarbejde
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden