For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan ser den gennemsnitlige skoleelev ud?
Hvordan finder man frem til, hvem ’gennemsnitsdanskeren’ egentlig er? Vi indsamler mere og mere data og kan beskrive mange befolkningsgrupper grundigt. Beskrivelsen af ’gennemsnitsdanskeren’ bruges bl.a. til at tage vigtige beslutninger om folkesundhed og forskning – men hvad har det af fordele og ulemper?
Fag
Biologi
Bioteknologi
Fysik/kemi
Matematik
Produktudvikling
Samfundsfag
Faglige emner
Celler, mikrobiologi & bioteknologi
Innovation
Krop & sundhed
Mennesket
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Kan man sige noget generelt om en befolkningsgruppe på mere end 5 millioner mennesker? Ja, det kan man godt. Til daglig beskæftiger jeg mig med at undersøge og analysere data for at tegne større billeder af sundhed og sygdom i befolkningen.
Under mit besøg vil jeg vise eleverne hvordan man kan indsamle data og bruge dette til at beskrive større befolkningsgrupper. Vi fokuserer blandt andet på, hvordan dataanalytikere som mig karakteriserer ’gennemsnitsdanskeren’ ved hjælp af begreber som hyppighed, frekvens, typetal og median. Her er det en vigtig pointe, at man kan forstå og fremvise dataene på forskellige måder: De samme data kan nemlig ofte både fortolkes med ”glasset halvt fyldt” eller ”glasset halvt tomt”.
Og det er ikke ligegyldigt for folkesundheden, hvordan data repræsenteres. Jeg vil komme med eksempler på, hvordan vi benytter data til at udlede generelle mønstre i befolkningsgrupper, som bruges til at vurdere, hvilke sygdomme vi skal forske i – og dermed også hvilke sygdomme, vi bliver bedst til at kurere.
På den måde er repræsentativ dataindsamling- og analyse om store befolkningsgrupper altså med til at styrke folkesundheden – men det bringer alligevel en etisk problematik med sig. Når sygdomsforskning prioriterer at kurere gennemsnitsdanskerens sygdomme, ser man ofte en underrepræsentation i forskning i minoriteters helbredsproblemer og sygdomme. For eksempel har vi langt bedre redskaber til at identificere hudkræft hos personer med lys hud, end hos personer med mørk hud.
Hvilke konsekvenser kan det have, og hvad kan vi som samfund gøre ved det?
Aktivitet
Jeg vil undervejs, eller inden besøget, indsamle noget simpel statistik omkring eleverne, der kan bruges til at drage generelle betragtninger om klassen – det kan være skostørrelse, fødselsmåned, yndlingsfarve eller lignende.
Eleverne vil herefter arbejde i grupper og forsøge at fremstille det indsamlede data på hhv. så repræsentative og misvisende måder som muligt. For eksempel kan eleverne blive bedt om at vælge deres yndlingsfarve mellem gul, rød og blå. Hvis der er lige mange stemmer på rød og blå, kan man så sige, at den gennemsnitlige klassekammerats yndlingsfarve er lilla?
Emner
- Naturvidenskabelig arbejdsmetode
- Statistik
- Hyppighed
- Frekvens
- Typetal
- Median
Kernestof
- Repræsentation og manipulation af data
- Programmering
- Deskriptiv statistik
- Informatik
- Bioinformatik
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden