For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Vores medicin har aldrig været bedre: Køb dig til et længere liv
I stenalderen blev det gennemsnitlige menneske 35 årgammelt. I dag bliver vi cirka 80. Vi lever altså dobbelt så længe, som vi er ”designet til”. Hvordan kan det være?
Fag
Biologi
Natur/Teknologi
Faglige emner
Celler, mikrobiologi & bioteknologi
Innovation
Karrierelæring
Mennesket
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
For år tilbage kunne en simpel forkølelse eller feber være livsfarlig og måske endda dødelig. Sådan er det sjældent i dag – takket være medicin. Jeg er uddannet paramediciner og har arbejdet med at bruge medicin til at helbrede mennesker akut og på længere sigt. Alle mennesker stifter på en eller anden måde bekendtskab med medicin i deres liv, men hvad er medicin egentlig, og hvordan virker det i kroppen? Det vil jeg tale med eleverne om.
Under mit besøg vil jeg fortælle eleverne, at medicin er stoffer eller præparater, der bruges til at forebygge, behandle eller lindre sygdomme og symptomer hos mennesker og dyr. Medicinen virker ved at påvirke kroppens biologiske processer, enten for at genoprette balance eller bekæmpe skadelige mikroorganismer. I nogle tilfælde medfører medicinbehandlingen bivirkninger eller afhængighed, hvilket rejser spørgsmålet: Er medicinproduktion altid en god ting, eller kan det misbruges?
Medicins vigtighed gør det i dag til en kæmpeindustri på verdensplan, og også i Danmark. Jeg taler med eleverne om den rolle medicin har i vores samfund og om, hvordan det er at arbejde i en virksomhed, der producerer medicin.
Aktivitet
Eleverne skal reflektere over og debattere om medicins rolle i samfundet igennem øvelsen ”Lav din egen medicin”. De skal i hold forsøge at udtænke en form for medicin, der vil kunne revolutionere verden. Eleverne skal gøre sig tanker om økonomi, udbredelse, effekt og skyggesider ved medicinen. Hvilket hold kan lave verdens bedste medicin?
Alt efter klassetrin kan vi gøre øvelsen mere eller mindre naturvidenskabs-fagligt funderet.
Emner
- Samfund
- Sundhed
- Økonomien bag medicin
- Ideudvikling
- Mennesket
- Bioteknologi
- Mikroorganismer
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden