For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvad gør vi, når vandet stiger?
Stigende vandmasser og oversvømmelser sætter verden over et utal af mennesker fra hus og hjem, og koster i de værste tilfælde menneskeliv. Få et indblik i mit arbejde som kystingeniør, hvor jeg arbejder for, at vi kan forberede os så godt som muligt mod klimaforandringerne, og de vandmasser der følger med dem.
Fag
Fysik
Geovidenskab
Informatik
Matematik
Naturgeografi
Produktudvikling
Faglige emner
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
Stadig flere lande oplever oversvømmelser ved både kyster, søer og åer som en konsekvens af klimaforandringerne. Men der findes metoder og værktøjer, som vi kan bruge i kampen mod stigende vandmasser og klimaforandringer. Jeg vil indvie eleverne i, hvilke værktøjer jeg som kystingeniør har været med til at udvikle. Det handler fx om oversvømmelsessimuleringer, analyser af sandmængder og prognoser for konsekvenserne af endnu kraftigere storme i fremtiden. Jeg vil vise eleverne, at matematik og fysik er grundlaget for at kunne udvikle effektive værktøjer inden for kystsikring.
Jeg kan også fortælle om min personlige rejse fra ubeslutsom gymnasieelev i Rumænien til at ende op som civilingeniør i COWI. Hvordan traf jeg mine valg? Hvordan var livet som udenlandsk studerende på et dansk universitet og i dag som ansat i en af Danmarks største rådgivende ingeniørvirksomheder
Eleverne vil få indblik i, hvad en ingeniør laver, og hvordan man tænker som ingeniør. Samtidig vil jeg fortælle om de forskellige ingeniør-persontyper, og de roller man spiller.
Aktivitet
Eleverne vil blive stillet over for et fiktiv oversvømmelses-scenarie og blive bedt om at komme med forslag til, hvilke værktøjer, der ville kunne bruges i forsøget på at sikre kyster og land omkring.
Samtidig vil eleverne skulle forholde sig til nogle af de klassiske problemstillinger, som vi arbejder med, når vi taler kystsikring: Hvilke områder skal vi sikre, er der områder, som vi bedre kan beskytte end andre – og er der nogen områder, der er vigtigere at beskytte end andre?
Eleverne kan eventuelt blive opdelt i grupper og indtage forskellige roller både i forhold til udvikling af værktøjer og i forhold til de mere etiske diskussioner: Hvilke landområder skal sikres, hvem skal beskyttes først, og hvad må det koste?
Kernestof
- Metode
- Analyser og prognoser
- Matematik
- Fysik
- Ingeniørfaget
- Etik
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden