For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Programmér en micro:bit, en Arduino eller en Raspberry Pi
Mit besøgs omdrejningspunkt vil være et oplæg, hvor jeg vil dele viden om computere og programmering. Det vil give eleverne en forståelse for simpel kodning og hvad der egentlig sker bag den sorte skærm, når de tænder deres bærbare computer.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
IT og internet
Karrierelæring
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg i grundskolen (se gymnasiebesøg nedenfor)
Jeg fortæller om computere og programmering med udgangspunkt i Raspberry Pi eller Arduino. Raspberry Pi er afløseren for Commodore 46 til at lege med programmering, Arduino er en nørdet programmerings-udgave af LEGO Mindstorm.
Undervejs fortæller jeg også om, hvorfor og hvordan jeg blev ingeniør, og hvad jeg har arbejdet med.
Jeg har nemlig været med til at udvikle bredbånds-løsninger, da jeg var ansat ved Ericsson. Jeg har serviceret og drevet computer- og netværksinstallationer, og undervist internt i Datakommunikation, Ethernet og TCP/IP – det vil sige, hvorfor og hvordan Internettet virker.
Jeg selv er uddannet radiomekaniker og har læst videre til svagstrømsingeniør (elektronik) på Århus Teknikum i 1985. Jeg interesserer mig for mange forskellige tekniske områder: Computer, internet, radio, højtalere, flyvning, meteorologi og energi.
Bemærk: I er velkomne til at kontakte mig om andre emner. Det kan eksempelvis være: Månelanding, lommeregner, radiomekaniker, kommunikation, lyd, F16 flysimulator og internet-lyd.
Emner
- Computer
- Programmering
- Energi
- Meteorologi
Mit besøg i gymnasiet
Eleverne får en grundig og pædagogisk forklaring på, hvad en computer egentligt er, og de vil få mulighed for at programmere. Eleverne vil få indsigt i, hvad der definerer et program med både en teknisk og historisk vinkel, hvor vi starter før år 0 og ender ved Alan Turing.
For rigtigt at forstå computeren, går vi ”ind i maskinen” og taler om det binære talsystem og Boolsk algebra, hvad en transistor er, og hvordan en logisk enhed virker, og hvor mange gates en moderne computer består af. Vi vil også komme omkring algoritmer, variabler samt forskellige programmeringssprog. Det hele leder hen imod en praktisk øvelse, hvor eleverne skal prøve at programmere. Det lyder teknisk, men jeg har god erfaring med at omsætte det tekniske til noget, alle forstår ved bl. a. at bruge eksempler som eleverne kender fra deres egen hverdag.
Under besøget vil jeg også komme ind på min baggrund som svagstrømsingeniør, de mange forskellige opgaver, jeg har brugt uddannelsen til, og hvad jeg har lavet i mit arbejdsliv.
Eleverne skal prøve at programmere. Hvilke værktøj skolen har, afgør hvordan vi griber dette an. Hands on programmering kræver, at I selv har et antal enheder (Micro:bit, Arduino evt. Raspberry Pi); alternativ er der rige muligheder for at lave simulerede programmer direkte på internettet. Dette aftaler vi inden besøget.
Mit besøg inkl. programmering kan afvikles på 2, 4 eller flere timer op til en hel dag. Hvis I f.eks. har et projekt/tema, hvor programmering indgår aftaler vi, hvordan jeg kan bidrage. Jeg er meget fleksibel, og hvis det er relevant, kan vi også tale om fx sensorer, brugerinterface og etiske dilemmaer forbundet med brug af computere.
Kernestof
Microbit
Raspberry Pi
Kodning
Programmering
Teknologi
Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden