Paw Rosenvard

Paw Rosenvard

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvordan regulerer du en vindmølles elektricitet?

Er vindmøller kommet for at blive, og hvad er sammenhængen mellem hastigheden på internettet og vindmølleteknologi?


Fag

Fysik

Fysik/kemi

Informatik

Kommunikation / it

Natur/Teknologi

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Bæredygtighed

Karrierelæring

Klima & energi

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Midtjylland

Nordjylland

Virtuelt besøg

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit Besøg

Vindmølleenergi producerer en stor del af den energi vi bruger i Danmark. Men hvad gør man i perioder, hvor der er vindstille? Det, og meget mere, skal vi tale om på mit besøg.

Vi skal tale generelt om vindmøller og vindmølleteknik. Her bliver eleverne undervejs klogere på, hvordan det er muligt at regulere den mængde energi, vi producerer i Danmark med vindmøller, og de får kendskab til, hvordan vi kan minimere brugen af fossile brændstoffer. Jeg vil forklare eleverne, at der kan opstå mange problemstillinger, når man bygger en vindmølle. Det er eksempelvis ligetil at lave en halvfjerds meter lang vindmøllevinge – men svært at lave en, der kan deles på midten og transporteres.

Vi undersøger også om alternativer til vindenergi, som bliver relevante når det er vindstille. Skal man oplagre store mængder energi lokalt, eller er det bedre at producere og distribuere elektricitet fra vindmøller globalt via såkaldte transmissionsnet, dvs. højspændingsledninger og strømmotorveje? Det har vi nemlig mulighed for at gøre på verdensplan – men er det den bedste løsning og hvorfor?

Aktivitet

Jeg tilpasser mit besøg og aktiviteter under besøget til klassetrinet, og lærerens ønsker. Jeg foreslår følgende aktiviteter:

  • Jeg forklarer, hvor meget energi en vindmølle producerer, og eleverne får selv mulighed for at regne på, hvor meget der eksempelvis skal til for at dække strømforbruget i Danmark og Europa m.m.
  • Mellemtrinnet: Jeg medbringer en vindmåler, og vi måler og snakker om, hvor meget vind der skal til for at producere en vis mængde energi: Er det fx nok at gå, løbe eller lign. Det foregår typisk udendørs.
  • I større klasser: Jeg fremviser forskellige komponenter fra vindmøller, og vi snakker de om, hvad de enkelte deles funktion er.
  • Quiz: Tip en ”sekser”

Emner

  • Bæredygtigt samfund
  • Lokale og globale kredsløb
  • Elektricitet og energiomsætning
  • Designproces
  • Produktion og teknologi


Kernestof

  • Vejrsystemer
  • Transmissionsnet
  • Vedvarende energi
  • Energikilder
  • Energiforsyning

Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter