Oliver Stausholm Profilfoto

Oliver Aaskilde Stausholm

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Undgå ulykker med naturvidenskab: Lær at lave risikovurdering og -analyse.

Hvad går der galt, når fabrikker, produktionsapparater og varehuse i industrien eksploderer? Og hvordan kan man bruge fysik, kemi og matematik til at sikre sig, at det ikke sker? Jeg fortæller om risikoanalyse, risikovurderinger og sandsynligheden for storskala-uheld.


Fag

Fysik

Kemi

Matematik

Teknologi

Faglige emner

Global Dannelse

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

Geografi

Sjælland og Sydhavsøerne

Kompetencer

Kommunikation

Undersøgelse

Modellering

Perspektivering


Mit besøg


Når man flytter store rør, benytter høje kraner og arbejder med sprængfarlige materialer i industrien, medfører alle valg og aktiviteter en risiko: Ting kan vælte, falde ned, springe i luften eller andet. Grundlaget for alt udvikling i Danmark og andre lande er, at man analyserer, vurderer og minimerer denne risiko – og det gør jeg til daglig.

På mit besøg vil jeg fortælle, hvordan man kan bruge kemisk, fysisk og matematisk viden til at udarbejde risikovurderinger til storskalauheld. Fra fysikken benytter jeg viden om termodynamik, tryk og mekanik til systematisk at analysere risikoen ved en aktivitet. Jeg benytter viden om biokemi, når jeg undersøger hvilke konsekvenser, et eventuelt uheld kan have for de mennesker, der er i nærheden. Endeligt benytter jeg matematikken til at udregne sandsynligheden for, at uheld faktisk sker.

Aktivitet

Eleverne skal arbejde med en række aktiviteter, der forbedrer deres forståelse af risikovurderinger og måden man bruger naturvidenskab til at lave dem på:

  • Klassediskussion med post-it’s: Hvad er risiko?
  • Jeg viser eleverne, hvad der kan ske i industrien, når ulykker sker: Eksempelvis ved gasudslippet ”DuPont”, i USA.
  • Jeg introducerer eleverne for risikomatrixen, som de skal indsætte og vurdere forskellige dilemmaer i.
  • Eleverne og jeg gennemgår et handlingsforløb af en risikovurdering som et barrierediagram. Heri skal eleverne identificere fysiske, kemiske, teknologiske og handlingsbaserede barriere, og forsøge at udregne sandsynlighed på dem.

Kernestof:

  1. Termodynamik
  2. Tryk
  3. Energi
  4. Mekanik
  5. Bindingsteori
  6. Sandsynlighedsregning
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter