Ole Norsker

Ole Norsker

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvad er forskellen på fysik og kemi?

Hvorfor er kemi og fysik vigtig for udviklingen af moderne teknologi, hvordan kan de to fag bruges praktisk, og hvad er forskellene mellem de to fagområder? Disse spørgsmål og meget mere redegør jeg for under mit besøg, hvor jeg bl.a. vil fortælle eleverne om, hvorfor det er vigtig at kende til både fysiske- og kemiske processer.


Fag

Fysik/kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Teknikfag

Målgrupper

7. - 10. klasse

4. - 6. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Eleverne får undervejs indblik i, hvordan kemi ligger  til grund for mange teknologiske opfindelser. De får en introduktion til både fysik og kemi, der vil gøre dem mere fortrolige og trygge med de to fag, samtidig med at de får forklaret og vist, hvordan fænomener kan henføres til fysik og kemi. Når vi eksempelvis bruger hjernen til at tænke tanker, sætter vi gang i en kemisk proces, og når vi løber en tur, sætter vi forbrændingen i vejret og producerer (fysisk) varme.

Ved eksempler viser jeg de to fagområders særlige kendetegn, således at det er en kemisk proces at brænde et stykke brænde i en pejs, idet det umiddelbart ikke kan omdannes til et stykke træ igen. Dette er modsat processer indenfor fysik, hvor det ofte er muligt at genskabe samme tilstand eller position igen, om ikke andet så ved tilførsel af ydre energi.   

Formålet med besøget er at vække elevernes nysgerrighed for fysik og kemi med det formål at gøre dem interesseret i udviklingen af moderne teknologi, som spiller en afgørende rolle for den måde, vi indretter os på i dagligdagen og på arbejdspladsen i et moderne samfund

Bemærk: Det er muligt at kontakte mig med ønsker til det faglige indhold.

Aktivitet

I kurset inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Vi laver eksempelvis forsøg med hemmelig skrift, der indebærer:

  • Gruppearbejde: Brug af hemmeligt blæk
  • Fysikforsøg med fyldning af en beholder. Elever kommer efter tur op til katederet og deltager.
  • I udskolingen beregnes stens massefylde

Hvis der er tid til det, vil der i udskolingen og gymnasiet også være mulighed for at fortælle om nogle af mine arbejdsmæssige resultater:

  • Beregning af trykfald i kolonner med sammentrykkelige partikler. En kolonne er et lodret rør med en si i bunden, der kan tilbageholde kolonnens partikler. Kolonnen er velegnet, når man ønsker kontakt mellem partikler og væske i en jævn strøm, og smart fordi man i én arbejdsgang kan adskille partikler og væske.
  • Modstrømsudledning med centrifuger som gør det muligt at genbruge skyllevand i flere trin og dermed forbedre udbyttet

Emner

  • Stof og stofkredsløb
  • Energiomsætning
  • Produktion og teknologi
  • Kemiske reaktioner
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter