Olayaa Maaijil

Olayaa Maaijil

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Fremtidens mælk? En rejse gennem næringsstoffer og fødevareanalyse

Vil plantebaseret drink kunne erstatte komælk i fremtiden? Hvad er den ernæringsmæssige forskel på komælk og havredrik, og hvordan påvirker det vores sundhed og miljø? Hvorfor er det vigtigt at kende næringsindholdet – og hvordan måler man det i praksis? På dette besøg får eleverne indblik i både smag, ernæring og den avancerede teknologi, der sikrer kvaliteten i både plantebaserede og animalske fødevarer.


Fag

Biologi

Bioteknologi

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Sjælland og Sydhavsøerne

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Interessen for bæredygtige og plantebaserede fødevarer er steget, og produkter som havredrik er i dag almindelige alternativer til komælk. Men havredrik har en helt anden sammensætning end mælk, og for at fungere som alternativ skal smag, konsistens og næringsindhold være i orden.

I mit oplæg vil jeg introducere eleverne til, hvordan vi analyserer fødevarer og sikrer kvalitet i fremtidens produkter. Vi sammenligner bl.a. næringsindholdet i mælk og havredrik og ser på metoder som proteinbestemmelse ved hjælp af Kjeldahl-metoden. Vi taler også om fødevarers vej fra produktion til butik.

Jeg præsenterer teknologier som FTIR og NIR, som bruges i fødevareanalyse – forklaret i øjenhøjde, så alle kan være med. Eleverne får indsigt i begreber som tørstof, sukkerindhold, lipider og kulhydrater – og hvordan de varierer i plantebaserede og animalske produkter.

 

Aktivitet

Eleverne kommer i løbet af mit oplæg til at blive quizzet i viden om makromolekyler og nærringsindhold i fødevarer. Jeg vil have en Kahoot med, der bliver brugt som udgangspunkt til at diskutere og til at få opsummeret den viden, jeg har præsenteret. Spørgsmålene vil selvfølgelig blive tilpasset i forhold til, hvilket niveau klassen er i.  

Besøgets omdrejningspunkt vil være en elevinddragende øvelse, hvor hele klassen bliver aktiveret. Eleverne får til opgave at smage på forskellige medbragte havredrik- og mælkeprøver, hvor de skal bruge deres smagssanser til identificere blandt andet fedt og sukker. Denne øvelse vil ville blive brugt som dialogværktøj og understøtte den viden, jeg præsenterer i oplægget. 

 

Kernstof

  • Ernæring
  • Bæredygtighed
  • Protein
  • Kvalitetssikring 
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter