For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
IT-sikkerhed for alle: Fra teori til praksis
I en tid med øget digitalisering og stigende cybertrusler er beskyttelse af personlige data og virksomhedsinformationer afgørende for at opretholde tillid og sikkerhed i samfundet. Men hvor er risikoen egentlig størst, og hvordan sikrer man data?
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Natur/Teknologi
Samfundsfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
IT og internet
Målgrupper
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
I mit besøg vil jeg give eleverne indsigt i de mest udbredte trusler inden for cybersikkerhed både for den enkelte og på samfundsniveau. Jeg vil fortælle eleverne om, hvordan jeg til daglig arbejder med at beskytte millioner af danskeres CPR-numre og andre helbredsoplysninger, og med at uddanne andre til at blive mere bevidste om risikoen for cyberangreb.
Risikovurderinger, phishing-simuleringer og andet, der træder den enkeltes kompetencer inden for IT-sikkerhed, er vigtige værktøjer i mit arbejde. Eleverne vil få indsigt i, hvordan skadelige emails kan se ud, ligesom de vil få en dybere forståelse for, hvor cybertrusler kommer fra og hvordan man kan beskytte sig mod dem. De vil lære om vigtigheden af stærke adgangskoder, hvordan man identificerer phishing-forsøg og få praktisk erfaring med at løse sikkerhedsudfordringer.
Aktivitet
For at inddrage eleverne aktivt vil jeg bruge en række af de interaktive øvelser og undersøgelser, jeg anvender i mit daglige arbejde. Vi starter med et dilemma og diskuterer, hvordan det kan løses. Derefter kigger vi på phishing-simulering, hvor eleverne skal identificere falske e-mails vha. forskellige karakteristika. Vi vil desuden gennemføre en ’password strength challenge’, hvor de skal skabe og teste stærke adgangskoder. Vi prøver at lave en kort og simpel risikovurdering for at sætte fokus på risiko-tankegangen.
Til slut tager vi samme dilemma igen (og måske et andet) og ser, om eleverne har ændret holdning til, hvordan det skal løses.
Disse aktiviteter vil ikke kun gøre læringen sjov og engagerende, men også give eleverne praktiske færdigheder og en dybere forståelse af IT-sikkerhed.
Emner
- IT-sikkerhed
- Risikovurdering
- Email-sikkerhed,
- Phishing,
- Hacking
- Trusler
- Cyberangreb
- Digital beskyttelse
Kernestof
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- IT-systemers og brugeres gensidige påvirkning
- IT-arkitektur
- Etik, love og digital adfærd
- Digitale samfund
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden