For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
IT-sikkerhed: Kryptér en besked
I dag kan du uden besvær sende private beskeder via Facebook og Snapchat, ligesom du uden problemer kan bestille og betale for et par nye sneakers over internettet uden, at nogen aflurer dine koder. Men hvordan kan det egentlig lade sig gøre? Det skyldes kodesystemer og kryptering.
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Karrierelæring
Mennesket
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg i grundskole (gymnasiebesøg nedenfor)
Ved mit besøg skal vi tale om IT-sikkerhed. Eleverne skal selv lave hemmelige beskeder og kryptere dem. Senere snakker vi om dekryptering, og eleverne får mulighed for at forsøge at dekryptere hinandens beskeder. Mon det lykkes at bryde koden? Øvelserne vil give eleverne en forståelse for, hvordan man opbygger og nedbryder kodesystemer.
Under mit besøg vil jeg introducere eleverne for et af verdens første kodesystemer, som kaldes ’Cæsar-substitution’. Det er et simpelt kodesystem, der gjorde det muligt for Cæsar at sende beskeder til sine generaler, som fjenden ikke kunne læse. Alligevel er det ikke mere kompliceret, end at folkeskolebørn sagtens kan sætte sig ind i det og selv lege kodebrydere. Og det er netop lige, hvad vi skal.
Ved mit besøg bliver eleverne klogere på IT-sikkerhed. Vi skal forstå teknikken bag de sikre systemer, der gør det muligt at sende private beskeder og handle på nettet. Eleverne får mulighed for at lære simple kodesystemer at kende og eksperimentere med kryptering og dekryptering af beskeder ved brug af Cæsar-substitution.
Emner
- Digital dannelse
- Kryptografi
- IT-sikkerhed
- Kodesystemer
- Matematik og logik
Mit besøg i gymnasiet
Under mit besøg vil jeg introducere eleverne for et af verdens første kodesystemer, som kaldes ’Cæsar-substitution’. Det er et simpelt kodesystem, der gjorde det muligt for Cæsar at sende sine generaler beskeder, som fjenden ikke kunne læse.
Ideerne bag Cæsar-substitution er simple, men det er stadig de samme koncepter man bruger i moderne IT-sikkerhed. Mit besøg bidrager til elevernes digitale dannelse ved at drage en parallel fra et simpelt kodesystem til moderne teknologi.
På samme tid vil eleverne opleve, hvordan matematik kan anvendes i den virkelige verden.
Hvis du synes, at min besøgsbeskrivelse er interessant, men ønsker at besøget skal opbygges lidt anderledes, så er jeg meget åben for det. Jeg kan også komme mere omkring fx programmering, databehandling, Machine Learning og kvantecomputere eller mange andre ting indenfor matematik og datalogi.
Jeg er også åben for at komme på besøg af et par gange, så der sammensættes et lidt længere forløb af mine besøg.
Jeg medbringer Cæsar-substitution, fordi det er dejlig simpelt - det kan bruges i hånden, og er derfor let at gå til for eleverne. Det er derfor oplagt at lave øvelser, hvor eleverne skal kryptere og dekryptere beskeder. Dette vil jeg inkorporere i mit besøg, så eleverne bliver aktivt involverede.
Kernestof
- Digital dannelse
- Kryptografi
- IT-sikkerhed
- Kodesystemer
- Matematik og logik
- Programmering
- Machine Learning
- Kvantecomputere
- Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden