For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
23 ideer kan blive til 1260 ideer
Jeg fortæller eleverne, at man med kreative processor, idegenerering og teknisk faglig viden kan løse alverdens små og store problemer – selv problemer man ikke engang vidste man havde.
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Innovation
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Jeg vil gerne fortælle, at du også kan blive idemager.
Bag et hvilket som helst produkt ligger der et koncept. Bag et hvilket som helst koncept ligger der nogle ideer. Bag alle ideer ligger der endnu flere fejlslagne ideer. Og det bedste er at man kan lære at få ideer. Jeg fortæller eleverne, at man med kreative processor, idegenerering og teknisk faglig viden kan løse alverdens små og store problemer – selv problemer man ikke engang vidste man havde.
Den problemstilling vi skal arbejde med, kan vi finde på flere forskellige måder; i samarbejde inden jeg kommer på besøg eller i fællesskab med eleverne når jeg kommer på besøget. Vi kan tage udgangspunkt i et aktuelt emne fra undervisningen, et samfundsproblem eller bare noget som er ”nice”.
Vi udvikler ved at lave forskellige typer brainstorm og jeg introducerer forskellige innovation og konceptualiserings metoder, herunder et idéskema kaldet morfologi. Hvis vi har tid laver vi også prototyper af vores koncepter.
Hovedbudskabet er, at det er spændende at være udviklingsingeniør og der er en interessant løsning på ethvert problem. Og at man som udviklingsingeniør hver dag hjælper sine medmennesker, fordi man har løst nogle af deres problemer.
Besøget vil give eleverne en ide om hvad det vil sige at arbejde som produktudviklingsingeniør. Besøget vil også give en forståelse for at man ikke behøver at være superteknisk for at løse problemer. Man skal blot ignorere frygten for at fejle og for at komme med dårlige ideer, og huske på at selv et simpelt problem har mange løsninger.
I mit besøg kommer jeg til at tale ud fra egne erfaringer, som jeg b.la. har gjort mig undervejs i min uddannelse. Jeg er nemlig ingeniørstuderende på DTU, hvor jeg læser design og innovation. Det er populært sagt en opfinderuddannelse, hvor man lærer at udvikle og designe løsninger på alverdens problemer. Da det er en ingeniøruddannelse, er der naturligvis en masse naturfaglig viden i spil, når vi udvikler konkrete løsning. Derudover arbejder jeg i LEO Innovation Lab, hvor jeg er leder af hardwareudvikling i et konkret projekter.
Aktiviteter
Efter en kort introduktion går jeg i dialog med eleverne om produkter fra elevernes hverdag. Vi undersøger formålet med produkterne og hvilke problemer produkterne løser.
Så tager vi fat i den udvalgte problemstilling, hvis kompleksitet bliver matchet med klassetrin og besøgets varighed. Eleverne skal finde løsninger på problemstillingen, så vi tager hul på selve idegenereringen, hvor eleverne gennem forskellige brainstorming-øvelser kommer til at lægge en masse gode som dårlige ideer på bordet. I grupper samler vi ideerne til konkrete koncepter og løsningsforslag.
I et længere besøg kan vi også gå videre med prototyping og præsentation af koncepterne.
Emner
Brainstorming
Innovationsteknikker
Produktudvikling
Arbejdsformer
Ideafprøvning
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden