For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Store veje, cykelstier eller kollektiv transport?
De fleste af os er frustrerede over en trafikprop fra tid til anden. Men hvilke vejforhold er det, der skaber trafiktrængsel, og hvad kan man gøre ved det?
Fag
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Bæredygtighed
Jordklodens forandringer
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Midtjylland
Nordjylland
Kompetencer
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
Trængslen i Danmark stiger år for år. Der kommer flere biler, lastbiler og mennesker på vejene, som alt sammen medfører tidsspild og lange køer. På mit besøg vil eleverne lære om, hvordan vi kan afhjælpe trængslen gennem mere effektiv trafikplanlægning og samtidig øge bæredygtigheden i samfundet.
Med afsæt i en virkelig case fra elevernes lokalområde skal de anvende matematiske teorier til at undersøge trafikale forhold. Eleverne vil få indsigt i, at valget af transportmiddel har betydning for, hvor effektivt vi udnytter vores infrastruktur, ligesom vi skal se nærmere på, hvilken indvirkning transportmidlet har for luftkvalitet og bæredygtighed.
Aktivitet
Eleverne skal som aktivitet reflektere over deres egen rute fra hjemmet til skolen. Er de blevet kørt, har de taget cyklen, scooteren eller bussen eller de måske gået? Jeg vil præsentere eleverne for en case i deres lokalområde og inddele eleverne i mindre grupper og lade dem komme med forslag til, hvordan trængsel på vejene kan reduceres på den konkrete lokalitet. Vi diskuterer løsningsforslagene i plenum, hvorefter der vil være mulighed for at genoverveje deres oprindelige forslag med udgangspunkt i anvendt matematik og i forhold til bæredygtighed og effektivitet.
Emner
- Transport
- Trafikplanlægning
- Bæredygtighed
- Infrastruktur
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden