For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Din iPhone er en erfaren jordomrejsende
Ved mit besøg vil jeg fortælle, hvordan de produkter, vi køber og forbruger, ofte har været igennem en lang rejse, før de ender hos forbrugeren. Denne rejse, der består af mangeartede operationer, som alle er med til at forme det endelige produkt, kaldes en forsyningskæde.
Fag
Geografi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Produktion og maskiner
Transport og infrastruktur
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Geografi
Bornholm
Midtjylland
Nordjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Vores iPhones har rejst hele verden rundt. Idéen er udviklet i Californien. Produktionen sker i Asien. Vi køber dem i den lokale telefonbutik.
Som ingeniør fra uddannelsesretningen ”Global Management og Manufacturing” er den primære arbejdsopgave at sørge for, at denne kæde forløber gnidningsfrit. Men det er lettere sagt end gjort, når forsyningskæden spænder lige fra Nordamerika til Sydøstasien.
Aktivitet
Sammen kigger vi på de produkter, eleverne omgiver sig med i dagligdagen. IPhonen er et velkendt produkt for dem alle, hvorfor vi med fordel kan dykke ned i det og undersøge det nærmere. I grupper skal eleverne diskutere, hvilken rejse iPhonen har været ude på, før den landede i deres hænder. Vi snakker i fællesskab om, hvilke processer og operationer der er med til at forme et teknisk produkt som iPhonen.
Vi gør læringsoplevelsen konkret ved at lave en række småøvelser. Hver elev skal folde en frø ud fra et papir – men selvom vi alle ved, hvordan en frø ser ud, kommer vi til at se en masse forskellige frøer. Sådan er det også med produktudvikling, hvor forskellige kulturer, traditioner og tilgange er med til at berige produktudviklingsprocessen.
Emner
- Globalisering
- Processer
- Ledelse
- Ressourceforbrug
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden