Michael Randrup Profilfoto

Michael Randrup

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Megaprojekter og kæmpevindmøller offshore

Vindmøller er noget vi danskere er rigtig stolte af, og vi er også rigtig gode til at bygge dem. Men hvordan bygger man egentlig en vindmølle? Og hvad skal man tage højde for i sådan et projekt? Det vil jeg fortælle om i mit besøg.


Fag

Design / Arkitektur

Fysik

Fysik/kemi

Geografi

Natur/Teknologi

Samfundsfag

Teknologi

Faglige emner

Bæredygtighed

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Klima & energi

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Midtjylland

Nordjylland

Kompetencer

Kommunikation

Undersøgelse

Perspektivering

Modellering


Mit besøg

Vindmøller er noget vi danskere er rigtig stolte af, og vi er også rigtig gode til at bygge dem. Men hvordan bygger man egentlig en vindmølle? Og hvad skal man tage højde for i sådan et projekt?  Det vil jeg fortælle om i mit besøg.

Eleverne får indblik i megaprojekter og de teknologiske problemstillinger vi løser offshore i forbindelse med skabelsen af vedvarende energi. Her taler vi om kæmpevindmøller (kinetisk- til elektriskenergi), grønteknologi, bæredygtighed og fremtidsteknologer som PtX som en del af energisystemet samt energiinfrastrukturen.

Eleverne vil blive inspireret af teknologiens verden og få et anderledes billede af ingeniørens arbejde, hvor jeg vil vise at arbejdsfeltet kan være ret cool og noget for alle.

Jeg giver et indblik i min hverdag som global leder hvor eleverne vil få indsigt i internationale projekter og den tekniske operationelle drift af en vindmøllepark ved hjælp af helikoptere, store jack-up skibe, kraner og supportskibe samt droner.

Eleverne vil forholde sig til tekniske problemstillinger og blive præsenteret for processystemer som anvendes i vindmøllen.

Aktivitet

Under besøget vil jeg præsentere eleverne for forskellige artefakter, såsom et udsnit fra en vindmøllevinge, modeller af tekniske hovedkomponenter (generator, gearbox, transformer etc) og eksempler på mekaniske og tekniske dele.

Eleverne arbejder også med forskellige cases, såsom at designe en flydende vindmølle. Her skal eleverne tænke praktisk, og overveje spørgsmål som; hvordan skifter I en gearbox eller en vinge ude på vandet? Eleverne arbejder 2 og 2. Vi vil diskutere løsninger og resultater i klassen.

Jeg vil tage vindmøllemodeller med i klassen, hvor vi vil diskutere modellering (design), geoteknisk placering (fundering) samt skyggevirkning.

Emner:

  • Fysik/Kemi
  • Natur/Teknologi
  • Håndværk/design
  • Teknologi
  • Bæredygtighed

Kernestof:

  • Transport og logistik
  • Produkt, teknologi og energiressourcer
  • Elektrisk kredsløv, energi og mekanik
  • Genstandsfelter
  • Designparametre
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter