For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Megaprojekter og kæmpevindmøller offshore
Vindmøller er noget vi danskere er rigtig stolte af, og vi er også rigtig gode til at bygge dem. Men hvordan bygger man egentlig en vindmølle? Og hvad skal man tage højde for i sådan et projekt? Det vil jeg fortælle om i mit besøg.
Fag
Design / Arkitektur
Fysik
Fysik/kemi
Geografi
Natur/Teknologi
Samfundsfag
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Klima & energi
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Nordjylland
Kompetencer
Kommunikation
Undersøgelse
Perspektivering
Modellering
Mit besøg
Vindmøller er noget vi danskere er rigtig stolte af, og vi er også rigtig gode til at bygge dem. Men hvordan bygger man egentlig en vindmølle? Og hvad skal man tage højde for i sådan et projekt? Det vil jeg fortælle om i mit besøg.
Eleverne får indblik i megaprojekter og de teknologiske problemstillinger vi løser offshore i forbindelse med skabelsen af vedvarende energi. Her taler vi om kæmpevindmøller (kinetisk- til elektriskenergi), grønteknologi, bæredygtighed og fremtidsteknologer som PtX som en del af energisystemet samt energiinfrastrukturen.
Eleverne vil blive inspireret af teknologiens verden og få et anderledes billede af ingeniørens arbejde, hvor jeg vil vise at arbejdsfeltet kan være ret cool og noget for alle.
Jeg giver et indblik i min hverdag som global leder hvor eleverne vil få indsigt i internationale projekter og den tekniske operationelle drift af en vindmøllepark ved hjælp af helikoptere, store jack-up skibe, kraner og supportskibe samt droner.
Eleverne vil forholde sig til tekniske problemstillinger og blive præsenteret for processystemer som anvendes i vindmøllen.
Aktivitet
Under besøget vil jeg præsentere eleverne for forskellige artefakter, såsom et udsnit fra en vindmøllevinge, modeller af tekniske hovedkomponenter (generator, gearbox, transformer etc) og eksempler på mekaniske og tekniske dele.
Eleverne arbejder også med forskellige cases, såsom at designe en flydende vindmølle. Her skal eleverne tænke praktisk, og overveje spørgsmål som; hvordan skifter I en gearbox eller en vinge ude på vandet? Eleverne arbejder 2 og 2. Vi vil diskutere løsninger og resultater i klassen.
Jeg vil tage vindmøllemodeller med i klassen, hvor vi vil diskutere modellering (design), geoteknisk placering (fundering) samt skyggevirkning.
Emner:
- Fysik/Kemi
- Natur/Teknologi
- Håndværk/design
- Teknologi
- Bæredygtighed
Kernestof:
- Transport og logistik
- Produkt, teknologi og energiressourcer
- Elektrisk kredsløv, energi og mekanik
- Genstandsfelter
- Designparametre
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden