Michael Enggaard Pedersen

Michael Enggaard Pedersen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvad har en ingeniør og en detektiv til fælles?

Besøget handler om det at finde løsninger på problemer, fortalt gennem praktisk arbejde med eleverne. Et eksempel: Vi laver en højtaler-enhed sammen og finder ud af, hvad der skal til for at forbedre den.


Fag

Fysik/kemi

Teknikfag

Målgrupper

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Mød en ingeniør som har været med til at redde hundredvis af menneskeliv, og som har medvirket til, at en masse mennesker er kommet godt igennem en operation.

Med over 30 års erfaring som ingeniør har jeg været med til at udvikle en hjertestarter og iltmålere. Udstyr, som måler iltindholdet i blodet under en operation, så patienterne får tilført ilt nok under bedøvelse. 
Jeg sammenligner en ingeniørs arbejde med en detektivs arbejde. Eleverne skal således følge forskellige spor og prøve dem af for til sidst at vælge det, som har vist de bedste resultater. Eleverne får med andre ord kendskab til - og indsigt i, hvilke arbejdsredskaber og metoder en ingeniør gør brug af, når de løser opgaver. Det omfatter indsigt i, hvordan en arbejdsopgave struktureres og gribes an, på samme måde som når en detektiv opklarer kriminalitet.

Efter besøget er eleverne forhåbentligt blevet lidt klogere på sig selv og på, hvad de skal bruge deres arbejdsliv til, hvad enten det er som ingeniør eller ej. 

De har fået en forståelse for, at jeg som ingeniør er et ganske ’almindeligt’ menneske, og at arbejdet som ingeniør er kreativt, da man skal opfinde nye måder at gøre ting på. 

Formålet med mit besøg er først og fremmest at vække elevernes slumrende interesse og begejstring for ingeniørfaget og for teknologi gennem praktisk undervisning og spændende historier.

Med udgangspunkt i egne erfaringer vil jeg gerne afdramatisere skrækken for teoretisk fysik og matematik og i stedet for vise, hvordan de to fag kan bruges som praktisk værktøj, eleverne kan gøre brug af i hverdagen. Desuden vil eleverne i løbet af besøget få kendskab til nogle af fysikkens fundamentale begreber og love, såsom Ohms lov, magnetisme, lyd og bølger.

Aktiviteter

Mit besøg består af to dele. Først vil jeg fortælle eleverne lidt om, hvem jeg er, og hvordan jeg er blevet ingeniør. Herefter vil der være en aktivitet med en teknik, som vil overraske eleverne. Der vil b.la. være mulighed for at vi bygger en højttaler-enhed sammen og finder ud af, hvad der skal til for at forbedre den.

Den tekniske del af besøget er derfor baseret på aktiv elevdeltagelse, hvor eleverne kan komme med deres idéer og kommentarer til det, vi laver.

Generelt handler mit besøg i høj grad om at lære eleverne at finde løsninger på problemer gennem praktisk arbejde, samtidig med at de får en indføring i, hvordan man kan bruge simple, naturlige fænomener til at løse avancerede problemer.

Emner

  • Elektronik
  • Ohms lov
  • Magnetisme og elektromagnetisme
  • Lyd og bølger
  • Teknologisk udvikling
  • Computer programmering – og sprog
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter