For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Plastik – ressource eller giftigt affald?
I den grønne omstilling skal vi så vidt muligt spare på de fossile grundstoffer. Plastik laves af olie, og derfor giver det mening at genbruge så meget man overhovedet kan, så behovet for nyt plastik minimeres. Men hvordan gør vi, uden at det går ud over kvaliteten?
Fag
Design / Arkitektur
Informatik
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Faglige emner
Bæredygtighed
Global Dannelse
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Produktion og maskiner
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Fyn og øer
Nordjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg:
Plastik er en af de store miljøsyndere. Meget af det kasserede plastik kommer direkte på forbrændingen eller ender i havet, hvor det gør skade på det marine liv, forstyrrer økosystemerne og i stigende grad findes som mikroplast i vores mad og drikkevand. Vi er derfor nødt til at blive bedre til at genanvende den plast, vi bruger og producerer.
Heldigvis gør vi allerede rigtig meget. I produktionen af plastikdele kan man gøre meget for at undgå spild ved at lave genbrug i lukkede kredsløb, lige som man kan anvende genbrugsplastik både som forbruger og industrien.
I mit oplæg skal vi tale om, hvordan man genanvender plast. Alt efter elevernes niveau dykker vi ned i produktionsprocesser og produktudvikling. Hvad kan genbruges, og hvordan genanvender vi plast i industrien?
Vi skal se på, hvordan man fx bruger plastikaffald som ressource i produktionen af stikkontakter. Hvordan implementeres nye genbrugsmaterialer i eksisterende produktion uden at gå på kompromis med funktionalitet og kvalitet?
Aktivitet:
Eleverne bliver præsenteret for forskellige typer plast – både med og uden genbrug, som jeg medbringer, og vi taler om de forskellige typers funktionalitet og anvendelse.
Elevernes inddrages i dialog med udgangspunkt i videoer om plastproduktion og gennem Kahoot.
I grupper skal eleverne tale om, hvor de møder plast i deres hverdag, og hvordan de bortskaffer det (fx. sortering). Desuden kan eleverne komme med bud på, hvordan de tror plasten fra deres eget affald bliver sorteret og om den genanvendes.
Emner:
- Genbrug
- Bæredygtighed
- Innovation
- Materialevalg
- Miljø
- Økosystemer
- Kredsløb
Kernestof:
- Forretningsmodeller
- Samarbejde og organisering
- Idegenerering
- Produktudvikling
- Bæredygtighed/grønomstilling
- Verdensmål
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden