For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvordan bliver vindmølleenergi endnu grønnere?
Er vindmøller løsningen på klimakrisen? De er i hvert fald en del af den – men de er ikke perfekte. Så hvordan gør man vindmøller endnu mere bæredygtige, og hvordan påvirker en helt almindelig skoleelev klimaet?
Fag
Biologi
Fysik/kemi
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Bæredygtighed
Jordklodens forandringer
Klima & energi
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Sydjylland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Mit besøg
Vindmølleenergi er en af de bæredygtige energikilder vi bruger i Danmark, men hvordan kan vi gøre teknologien mere grøn? For at besvare dette spørgsmål skal vi på mit besøg forstå, hvor strømmen kommer fra, hvad idéen bag vindmølleparker er, og hvordan forskellige elementer i produktionen af vindmøller påvirker klima og miljø i højere eller mindre grad. Eleverne bliver konstant eksponeret for den globale klimakrise, hvorfor vi på mit besøg tager afsæt i elevernes eget energiforbrug.
Aktivitet
Eleverne skal lave databehandling på deres medbragte data for husholdningens energiforbrug. De skal brainstorme over hvilke elementer, der indgår i en vindmølleparks livscyklus og hvor de største bidrag til CO2 udledningen kommer fra. Siden skal de i små grupper reflektere over hvilke energiforbrug (direkte og indirekte) de bidrager til i hverdagen. Til slut samler vi op i en fælles snak om bæredygtig energi, fordele/ulemper ved vindmøller og børnenes egne ideer og tanker.
Emner
- Vindmøller og vindenergi
- Vedvarende og grøn energi
- Globalisering
- Klima og CO2 aftryk
- Energiforbrug
- Livscyklusvurdering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden