Maria V Andreasen

Maria Vallentin Andreassen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

De skjulte design og installation i bygninger – teori og praktisk.

Udover arkitektur og konstruktion, hvad skal der så til for at bygge en bygning? Vi vil kigge ind i de installationer og designvalg, der skal til for at en bygning bliver funktionel og behagelig at være i og samtidig overholder energi- og bæredygtighedskrav.


Fag

Design / Arkitektur

Fysik/kemi

Matematik

Natur/Teknologi

Produktudvikling

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Klima & energi

Produktion og maskiner

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering


Mit besøg

Udover arkitektur og konstruktion, hvad skal der så til for at bygge en bygning? Vi vil kigge ind i de installationer og designvalg, der skal til for at en bygning bliver funktionel og behagelig at være i og samtidig overholder energi- og bæredygtighedskrav.

For både grundskole og gymnasiet vil oplægget fokusere på et eller flere emner inden for indeklima og installationer: Akustik, dagslys, vand, varme, afløb og ventilation.

Indenfor hvert emne, vil jeg fortælle om, hvilke funktioner de forskellige installationer har og om teorien bag. Hvordan designes og koordineres installationerne, så vi i fællesskab får designet en god bygning på alle parametre.

Hvis der er et eller flere af emnerne, I gerne vil fokusere på (akustik, dagslys, vand, varme, afløb, ventilation), så kan vi tale dybere ind i det.

Aktivitet

I grundskolen vil eleverne blive taget på tur rundt på skolen for at kigge på alle de installationer, vi kan se udefra. Derefter vil jeg illustrere alle de komponenter, som også udgør en bygning, men som ikke kan ses udefra. Igennem mit oplæg vil eleverne blive mødt med spørgsmål om deres eget hjem og oplevelser i forhold til indeklima og installationer.

I gymnasiet vil der fokuseres mere på beregninger og problemløsninger. Der vil stilles opgave, hvor der skal beregnes og designes installationer.

For både grundskolen og gymnasiet, vil der, hvor der er relevant, blive fremvist installationskomponenter til eleverne, så de kan prøve deres funktioner.

Emner:

  • Fysik
  • Teknikfag
  • Karrierelæring

Kernestof:

  • Bølger
  • Lys
  • Lyd
  • Mekanik
  • Byggeri
  • Energi
  • Karrierelæring
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter