For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
De skjulte design og installation i bygninger – teori og praktisk.
Udover arkitektur og konstruktion, hvad skal der så til for at bygge en bygning? Vi vil kigge ind i de installationer og designvalg, der skal til for at en bygning bliver funktionel og behagelig at være i og samtidig overholder energi- og bæredygtighedskrav.
Fag
Design / Arkitektur
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Global Dannelse
Innovation
Karrierelæring
Klima & energi
Produktion og maskiner
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Mit besøg
Udover arkitektur og konstruktion, hvad skal der så til for at bygge en bygning? Vi vil kigge ind i de installationer og designvalg, der skal til for at en bygning bliver funktionel og behagelig at være i og samtidig overholder energi- og bæredygtighedskrav.
For både grundskole og gymnasiet vil oplægget fokusere på et eller flere emner inden for indeklima og installationer: Akustik, dagslys, vand, varme, afløb og ventilation.
Indenfor hvert emne, vil jeg fortælle om, hvilke funktioner de forskellige installationer har og om teorien bag. Hvordan designes og koordineres installationerne, så vi i fællesskab får designet en god bygning på alle parametre.
Hvis der er et eller flere af emnerne, I gerne vil fokusere på (akustik, dagslys, vand, varme, afløb, ventilation), så kan vi tale dybere ind i det.
Aktivitet
I grundskolen vil eleverne blive taget på tur rundt på skolen for at kigge på alle de installationer, vi kan se udefra. Derefter vil jeg illustrere alle de komponenter, som også udgør en bygning, men som ikke kan ses udefra. Igennem mit oplæg vil eleverne blive mødt med spørgsmål om deres eget hjem og oplevelser i forhold til indeklima og installationer.
I gymnasiet vil der fokuseres mere på beregninger og problemløsninger. Der vil stilles opgave, hvor der skal beregnes og designes installationer.
For både grundskolen og gymnasiet, vil der, hvor der er relevant, blive fremvist installationskomponenter til eleverne, så de kan prøve deres funktioner.
Emner:
- Fysik
- Teknikfag
- Karrierelæring
Kernestof:
- Bølger
- Lys
- Lyd
- Mekanik
- Byggeri
- Energi
- Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden