Mads Rantala Lundholm Profilbillede

Mads Rantala Lundholm

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Tænk hvis din bankkonto blev hacket

Bankerne bliver dagligt mere digitale, og vi har aldrig været så meget online, som vi er i dag. Vi er blevet så digitale, at der nu ikke længere sker fysiske bankrøverier. Men hvordan sikrer bankerne, at der ikke sker digitale bankrøverier i stedet – og hvad har det med matematik at gøre?


Fag

Matematik

Faglige emner

Computer, robotter & kunstig intelligens

Digital Dannelse

Innovation

IT og internet

Karrierelæring

Målgrupper

7. - 10. klasse

Geografi

Midtjylland

Kompetencer

Kommunikation

Perspektivering

Undersøgelse

Modellering


Mit besøg

Er du bange for at få dine penge stjålet, når de står i banken? Tænk hvis en hacker brød dine koder og overførte dine penge til en anden konto? Som cloud engineer arbejder jeg til daglig med at beskytte bankdata og dermed forbrugernes penge mod potentielle hackerangreb. Jeg bruger min viden om IT-sikkerhed, hacking og så en masse matematik.

Under mit besøg vil jeg fortælle, hvordan man kan benytte matematik, statistik og sandsynlighedsregning til at forebygge hackerangreb ved bankoverførsler. Eleverne får en introduktion til, hvad det vil sige at hacke, og hvorfor digital sikkerhed er en vigtig trussel at forholde sig til både som samfund men også som enkelt individ. Er der fx noget, man selv kan gøre for at mindske risikoen for at blive hacket?

Ud over min it-uddannelse, har jeg været såkaldt cyberværnepligtig – altså værnepligtig med fokus på cybersikkerhed – og fortæller gerne om hvad det indebærer: Fx netværksopsætning, serveropsætning og hærdning af IT-miljøer.

Aktivitet

Eleverne vil prøve kræfter med en simpel leg om at hacke en bank:

Eleverne introduceres til en simpel case med en fiktiv netbank og skal i mindre grupper finde ud af, hvordan de kan få overført penge fra andres konti over på deres egen konto. Legen viser eleverne et konkret eksempel på, hvad hacking og IT-sikkerhed går ud på. Her skal eleverne tænke både logisk og kreativt.

Derudover skal eleverne diskutere og reflektere over forskellige problemstillinger, der opstår i forbindelse med at sikre nemme og sikre IT-løsninger til brugerne:

  • Hvordan balancerer man brugervenlighed og sikkerhed?
  • Kan man øge sikkerheden og samtidigt gøre det mere brugervenligt?
  • Hvordan sikrer vi os at have de rette sikkerhedsforanstaltninger?

Emner:

  1. Anvendt matematik
  2. Sandsynlighedsregning
  3. Statistik
  4. Karriere i IT
  5. Cybersikkerhed
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter