For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Indeklima, lyd, lys og luft: Hvordan holder vi hjernen frisk?
Partikler, bølger og stråling er alt sammen noget, der har betydning for vores indeklima. Men hvordan påvirker de indeklimaet, og hvordan kan vi styre lyd, lys og luft?
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Bæredygtighed
Innovation
Karrierelæring
Klima & energi
Krop & sundhed
Mennesket
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Hvorfor er der mange, der oplever at blive trætte i hovedet og miste koncentrationen i løbet af dagen, når de tilbringer deres arbejdsdag indenfor i klasselokaler eller på kontorer med mange andre? I mit besøg skal vi dykke ned i, hvad godt indeklima er for en størrelse og bl.a. forstå, hvorfor det kræver god ventilation at holde hovedet friskt.
Jeg vil give eleverne indsigt i, hvad der sker med indeklimaet i løbet af en dag, og hvor hurtigt dårlig luft opstår. Vi skal se på, hvordan man kan forbedre indeklimaet energiteknisk og derunder tale om betydning af både partikler, bølger og stråling.
Vi skal desuden tale om, hvordan forskellige former for byggematerialer påvirker indeklimaet både hvad angår lyd, lys og luft.
Jeg arbejder til daglig med BMS (Building Management system) og er som teknisk projektleder blandt andet med til at sikre et indeklimaet på Aarhus Universitet. Jeg vil derfor også fortælle eleverne, hvordan man kan styre indeklimaet gennem digital styring i en bygning.
Alt afhængig af klassetrin tilpasser jeg det faglige niveau i mit oplæg.
Aktivitet
Ved besøget ser eleverne og jeg på forskellige måder, hvorpå man kan måle indeklima. Jeg medbringer sensorer, som kan måle luftkvalitet indenfor CO2, VOC (flygtige organiske forbindelser) eller PM (luftbårne partikler). Eleverne skal forsøge at påvirke målingerne på forskellige måder og se, hvor stor betydning det har for indeklimaet. Derefter diskuterer vi, hvilke stoffer vi omgiver os med, som afdamper til luften, og hvordan det kan måles.
Besøgets resterende aktiviteter planlægger vi i samarbejde med udgangspunkt i klassens niveau:
I grundskolen kan vi diskutere, hvilke ting der kan påvirke klassens indeklima, som eleverne kan se, følge og lugte. Vi laver en gruppeaktivitet, hvor vi forsøger at få de medbragte sensorer til at slå ud.
På ungdomsuddannelser undersøger vi nærmere, hvad vi kan gøre for at fjerne den dårlige luft. Vi laver en øvelse, hvor vi bygger og styrer et komplet ventilationsanlæg med fokus på energi og optimering.
Emner
- Bæredygtighed
- Software
- Krop og sundhed
- Lys og lyd
- Grønteknologi
Kernestof
- Energi og miljø
- Bygningsautomatisering
- Produktionsforhold
- Indeklima
- Partikler, bølger og stråling
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden