Louise V Perez

Louise Vognstrup Perez

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvor meget CO2 udleder din Snapchat, din mail og din Teams-besked?

Selvom det kun foregår ”i skyen”, har vores brug af digitale platforme et stort klimaaftryk. Hver gang vi gemmer en draft på TikTok, eller ser en video på Youtube, udleder det en lille smule CO2. Dette, og mange andre ting, åbner muligheder for forskellige typer af jobs i IT – for hvordan øger vi digitaliseringen, uden at forurene mere?


Fag

Informatik

Kommunikation / it

Natur/Teknologi

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Bæredygtighed

Computer, robotter & kunstig intelligens

Digital Dannelse

Global Dannelse

IT og internet

Jordklodens forandringer

Karrierelæring

Stof & energi

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Midtjylland

Sydjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Job i IT-branchen i dag rummer meget andet end kode-hajer og programmører. Der er brug for mange typer hjerner, hvis digitaliseringen skal lykkes. Forståelse for processer og sammenhænge er vigtig, hvis mennesker skal kunne agere effektivt, og det åbner i høj grad op for nye typer jobs.

På mit besøg vil jeg fortælle, at virksomhedernes og vores personlige brug af digitale platforme til samarbejde er en vigtig brik i den grønne omstilling. F.eks udleder en e-mail ca 4g CO2 pr modtager, imens en Teams besked udleder ca 0,06g CO2, - og så er TikTok cirka 10 gange så CO2-tung som YouTube og Snapchat. Men hvorfor forholder det sig sådan? Hvilke parametre er afgørende for energikravet i kommunikation? Og hvad kan vi gøre for at reducere energiforbruget, når vi kommunikerer?

Alt afhængig af klassetrin tilpasser jeg mit besøg og kan fx også komme ind på, hvilken bred pallette af jobs, der findes i IT-branchen.

Aktivitet

Eleverne vil under besøget dykke ned i praktisk modellering af digitalisering. De vil skabe "Hvad-Så-Hvis?" scenarier og anvende procesmodellering for at forstå, hvordan teknologi kan integreres i en given kontekst.

Herefter vil eleverne blive bedt om at overveje de etiske implikationer ved at sammenkæde deres digitale modeller med FN's Verdensmål. De vil bedømme, hvorledes deres modeller kan fremme opfyldelsen af disse globale mål. Eleverne skal altså navigere aktivt i komplekse, virkelighedsnære problemstillinger via et digitaliseringsperspektiv. I processen vil de også udvikle evner indenfor kritisk analyse, og styrke deres forståelse af etik i en global kontekst.

Emner i folkeskolen

  • Modellering
  • Problembehandling
  • Estimering
  • Energi
  • Forbrug
  • Ressourcer
  • It
  • Klima

Kernestof i gymnasiet

  • Energi
  • Klima
  • Energiressourcer
  • Teknologi
  • It-systemer
  • Ressourceforvaltning
  • Digitalt design
  • Problemidentifikation
  • Karrierelæring
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter