For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvor meget CO2 udleder din Snapchat, din mail og din Teams-besked?
Selvom det kun foregår ”i skyen”, har vores brug af digitale platforme et stort klimaaftryk. Hver gang vi gemmer en draft på TikTok, eller ser en video på Youtube, udleder det en lille smule CO2. Dette, og mange andre ting, åbner muligheder for forskellige typer af jobs i IT – for hvordan øger vi digitaliseringen, uden at forurene mere?
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Natur/Teknologi
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bæredygtighed
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Global Dannelse
IT og internet
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Sydjylland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Job i IT-branchen i dag rummer meget andet end kode-hajer og programmører. Der er brug for mange typer hjerner, hvis digitaliseringen skal lykkes. Forståelse for processer og sammenhænge er vigtig, hvis mennesker skal kunne agere effektivt, og det åbner i høj grad op for nye typer jobs.
På mit besøg vil jeg fortælle, at virksomhedernes og vores personlige brug af digitale platforme til samarbejde er en vigtig brik i den grønne omstilling. F.eks udleder en e-mail ca 4g CO2 pr modtager, imens en Teams besked udleder ca 0,06g CO2, - og så er TikTok cirka 10 gange så CO2-tung som YouTube og Snapchat. Men hvorfor forholder det sig sådan? Hvilke parametre er afgørende for energikravet i kommunikation? Og hvad kan vi gøre for at reducere energiforbruget, når vi kommunikerer?
Alt afhængig af klassetrin tilpasser jeg mit besøg og kan fx også komme ind på, hvilken bred pallette af jobs, der findes i IT-branchen.
Aktivitet
Eleverne vil under besøget dykke ned i praktisk modellering af digitalisering. De vil skabe "Hvad-Så-Hvis?" scenarier og anvende procesmodellering for at forstå, hvordan teknologi kan integreres i en given kontekst.
Herefter vil eleverne blive bedt om at overveje de etiske implikationer ved at sammenkæde deres digitale modeller med FN's Verdensmål. De vil bedømme, hvorledes deres modeller kan fremme opfyldelsen af disse globale mål. Eleverne skal altså navigere aktivt i komplekse, virkelighedsnære problemstillinger via et digitaliseringsperspektiv. I processen vil de også udvikle evner indenfor kritisk analyse, og styrke deres forståelse af etik i en global kontekst.
Emner i folkeskolen
- Modellering
- Problembehandling
- Estimering
- Energi
- Forbrug
- Ressourcer
- It
- Klima
Kernestof i gymnasiet
- Energi
- Klima
- Energiressourcer
- Teknologi
- It-systemer
- Ressourceforvaltning
- Digitalt design
- Problemidentifikation
- Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden