For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Den hemmelige verden på medicin-fabrikken
Medicinalindustrien vokser, og er et godt eksempel på, hvordan specialiseret industri kan opnå succes i Danmark. Det er samtidig en industri, der er med til at hjælpe og støtte utroligt mange mennesker rundt omkring i verden. Medicinalindustrien er normalt en lukket verden, men med mit besøg vil jer tage jer med ind.
Fag
Biologi
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Målgrupper
7. - 10. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg:
Medicinalindustrien vokser, og er et godt eksempel på, hvordan specialiseret industri kan opnå succes i Danmark. Det er samtidig en industri, der er med til at hjælpe og støtte utroligt mange mennesker rundt omkring i verden. Medicinalindustrien er normalt en lukket verden, men med mit besøg vil jer tage jer med ind.
Jeg vil på mit besøg skabe en dialog med eleverne omkring hverdagen på en medicinfabrik. Vi skal tale om, at det er sjovt og interessant at arbejde på en fabrik, trods de myter og historier, der er associeret med at være ’fabriksmedarbejder’. I samme forbindelse får eleverne eksempler på de forskellige typer af jobs, der kan være på en fabrik, og et indblik i en typisk dag på fabrikken, hvor vi arbejder efter stramme procedurer for at leve op til lovgivninger på området.
Jeg vil også, sammen med eleverne, afmystificere produktions-flowet af medicin; fra hvordan forskellige råvarer bliver sammensat, til de designprocesser, der ligger bag det færdige produkt. På en fabrik forsøger man hele tiden at blive mere effektive, og optimere på arbejdsgange, så produktionen bliver hurtigere og nemmere – og det er det jeg vil inddrage eleverne i.
Aktivitet:
På besøget, vil jeg blandt andet medbringe en video fra fabrikken, der viser produktionen, forholdene på fabrikken, og de forskellige arbejdsopgaver der udføres på daglig basis.
Derudover, skal eleverne lave en øvelse i at vurdere kvalitet af produkter, hvor de f.eks. skal lave en kvalitetstest af den nye corona-vaccine, og vurdere om den er god nok.
Afslutningsvis, laver vi en øvelse i at arbejde efter, og effektivisere, en procedure - f.eks. ”gå ind i klasselokalet i en bestemt rækkefølge og på bestemt tid”, hvorefter eleverne skal reflektere over, hvordan de kan forbedre deres procedure.
Emner:
Mikrobiologi
Kemiske processer
Kvalitetssikring & lovgivning for medicinal produktion
Undersøgelse
Karrierelæring
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden