Lars Frederiksen Profilbillede

Lars Frederiksen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvad gør vi når klimaet ændrer sig og vandet kommer?

Klimaforandringerne påvirker vores lokalmiljøer herhjemme og det betyder, at vi må tænke i nye smarte løsninger for at modvirke konsekvenserne. Hvad gør vi fx, når vandet stiger, skybrud kommer og åer løber over? Jeg vil give eleverne indblik i klimaforandringerne på både kort og lang sigt, og sammen skal vi finde løsninger på klimarelaterede udfordringer i skolens lokalområde.


Fag

Fysik/kemi

Geografi

Matematik

Natur/Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Bæredygtighed

Jordklodens forandringer

Klima & energi

Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø

Produktion og maskiner

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Geografi

Fyn og øer

Sydjylland

Midtjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering


Mit besøg

Klimaforandringerne er ofte i mediefokus, men hvad indebærer de konkret? Og hvilke konsekvenser fører de med sig? Vi oplever allerede vejrmæssige forandringer, men hvad kan vi forvente på både kort og lang sigt? Hvordan kan vi fx beskytte vores byer mod oversvømmelser? Som en førende specialist inden for klimatilpasning beskæftiger jeg mig dagligt med at tilpasse os til fremtidens klimaudfordringer både nationalt og internationalt. Der er et stort behov for dygtige eksperter i klimaforskning i alle aldersgrupper, hvis vi sammen skal imødekomme disse udfordringer. På mit besøg vil eleverne blive introduceret til klimaforandringer, deres årsager og følger på både globalt og lokalt niveau. Hvis der er interesse i klassen, vil jeg også give eleverne indblik i de mange muligheder ingeniørfaget fører med sig og med lidt humor gøre dem klogere på, hvad jobbet indebærer af udfordringer, måske også krydret med anekdoter fra rejser til Afrika, som jeg har foretaget i arbejdsregi.

Aktivitet

Under præsentationen bliver eleverne aktivt inddraget, så de forstår de grundlæggende klimabegreber. Når disse begreber er blevet klargjort, vil vi sammen dykke ned i klimarelaterede oversvømmelsesudfordringer, herunder skybrud, stormflod og ekstrem afstrømning. Vi vil fokusere på skolens nærområde og andre genkendelige steder, som eleverne har kendskab til. I en interaktiv diskussion i plenum vil vi benytte os af diverse ingeniørmæssige softwareværktøjer for at forsøge at finde løsninger på disse problematikker. Der er også en mulighed, at jeg sammen med klassen besøger nogle af de klimatilpasningsanlæg, der er opført i skolens lokalområde eller i omegnen.

Emner

  • Natur/teknologi
  • Fysik
  • Biologi
  • Geografi
  • Bæredygtighed
  • Klimatilpasning
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter