4772 LAB 2015 3 Copy

Lars Basballe

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Kan kæmpe fragtskibe sejle grønt?

Enorme mængder af varer transporteres hver dag fra den anden side af kloden til Danmark. Tøj, elektronik, biler mm. bliver sejlet med kolossalt store skibe, der kræver kraftige motorer. Det belaster klimaet, men vi kan designe, beregne og udvikle motorerne, så de forurener mindre. Hvordan gør vi, og hvilken positiv effekt har det?


Fag

Fysik

Fysik/kemi

Geografi

Matematik

Natur/Teknologi

Naturgeografi

Teknologi

Faglige emner

Bæredygtighed

Jordklodens forandringer

Klima & energi

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Den mest økonomiske og reneste måde at transportere varer på, er i store skibe med kraftige motorer. Jeg arbejder med at designe, beregne og udvikle disse motorer, så de forurener mindre, yder mere og holder længere.

I mit besøg vil jeg give eleverne indsigt i, hvordan man kan mindske skadelige stoffer som i CO2 og NOx i udstødning.

Vi skal tale om, hvordan en motor grundlæggende fungerer - og om, hvad valget af materialer betyder for levetid og ydeevne. Hvordan beregner vi fx materialers styrke ved hjælp af computere?

Jeg vil forklare eleverne, hvordan vi arbejder på at konstruere katalysatorer, der er designet til at mindske udslippet af skadelige stoffer i forbrændingen. Og vi skal dykke ned i nye typer af brændstoffer, der brænder renere eller slet ikke udleder skadelige stoffer.

Hvis det har interesse, kan jeg også fortælle om, hvordan det er at arbejde mange år i udlandet. Jeg har været udstationeret for MAN i både Kina og Japan – og har haft kollegaer fra hele verden.

Aktivitet

Mine aktiviteter med eleverne kan relatere sig til både motorer og fragt i mere bred forstand – og de kan tilpasses forskellige klassetrin:

  • Jeg medbringer en stempelring og et elektronisk måleapparat til måling af effekt og tryk på motorer. Ud fra dette skal vi skal vi tale om forskellige materialer og grundstoffers evner. Eleverne skal gætte diverse grundstoffers tyngde, og vi skal tale om, i hvilke kendte teknologier, eleverne ellers støder på lignende materialer og grundstoffer (mobiltelefoner, tv, biler mm).
  • Eleverne skal regne på, hvordan vi får skibe til at flyde, og hvad sker der, når vi placerer fx 1000 fyldte containere på et skib? (masse og opdriftskraft)
  • Sammen kigger vi på verdenskortet og indtegner de mest benyttede fragtruter. Hvad hvis de klassiske sejlruter ikke er farbare pga. uro eller ulykker? Eleverne skal beregne nye fragtruter og vurdere, hvad de længere ruter betyde for tid og brændstofforbrug.
  • Jeg vil få eleverne til at forholde sig til følgende dilemma: Hvis vi sejler langsommere, bruger vi mindre brændstof, men er vi som forbrugere klar på at vente på de varer, vi bestiller på nettet? Hvad hvis det tog en måned før de nye cowboy-bukser fra Kina kom frem?

Emner/Kernestof

  • Anvendt matematik
  • Bæredygtighed
  • Klima
  • Software
  • Grøn teknologi/ og luftforurening
  • Engineering / motorer
  • Undersøgelse
  • Materialer og holdbarhed
  • Styrkeberegning
  • Energi
  • Mekanik
  • Kraftbegrebet
  • Tryk og opdrift
  • Produktion
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter