For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvad ligger bag vores digitale liv?
Det digitale landskab omgiver os, fra de apps, vi bruger på vores smartphones til de systemer, der driver vores daglige rutiner. Men hvordan udvikler man egentlig den software, der gemmer sig bag en app, og hvordan bliver idéer omsat til brugbare produkter. Hvilke mennesker skaber dem og hvordan påvirker de populære apps vores liv?
Fag
Informatik
Kommunikation / it
Matematik
Natur/Teknologi
Teknologi
Faglige emner
Computer, robotter & kunstig intelligens
Digital Dannelse
Global Dannelse
Innovation
IT og internet
Karrierelæring
Teknologi og ressourcer
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Midtjylland
Kompetencer
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Modellering
Mit besøg
Hver dag bruger børn og unge timer på Tiktok, Instagram og Snapchat uden at tænke over, at der ligger en lang udviklingsproces bag. Hvorfor har de særlige funktioner, og hvad er tankerne bag? Med udgangspunkt i de apps, eleverne kender, vil jeg fortælle eleverne om, hvor omfattende softwarens indflydelse er, og hvad der ligger bag udviklingen af disse digitale værktøjer. På den måde vil eleverne få indblik i, hvad programmering og softwareudvikling drejer sig om, hvordan man arbejder inden for dette felt, og hvorfor det tiltrækker en bred vifte af mennesker med forskellige baggrunde.
Nogen har måske opfattelsen af, at softwareudviklere tilbringer deres dage foran en computer i en mørk kælder, men virkeligheden er langt mere nuanceret. Hvad præcis laver en softwareudvikler så? Sammen vil vi kigge på, hvilke roller og ansvarsområder softwareudviklere kan have, og hvad deres daglige arbejde kan indebære. Vi vil se på, hvordan programmering fungerer, men også kigge på det store billede, når det kommer til processen fra idé til produkt i softwareverdenen.
Aktivitet
For at forstå, hvordan teknologi og software påvirker vores dagligdag, vil jeg sammen med eleverne undersøge, hvor meget tid, vi bruger på teknologiske enheder som telefoner og computere. Gennem praktiske øvelser vil eleverne få mulighed for at udvikle deres egne koncepter til apps og præsentere deres idéer for resten af klassen. Derudover vil vi udforske, hvordan arbejdslivet ser ud for en softwareudvikler.
Emner/Kernestof
- Programmering
- Software
- Teknologi og ressourcer
- Teknologisk udvikling
- Karrierelæring
- Idégenerering
- Produktudvikling
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden