For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvor løber vandet hen?
Når det regner, vil vi gerne undgå at vandet løber ind i huse, ned i kældre eller samler sig på vejen i kæmpe pytter, man ikke kan komme forbi. På mit besøg kigger vi nærmere på vandets vej: Hvor kan det kan opbevares, hvor det kan sive ned i jorden, og hvordan leder man regnvand hen, hvor det er en størst mulig ressource for os og naturen? Og hvilken forskel er der på den jord, vandet skal nedsive igennem?
Fag
Biologi
Fysik
Fysik/kemi
Geografi
Geovidenskab
Kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Bæredygtighed
Innovation
Jordklodens forandringer
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Nordjylland
Kompetencer
Kommunikation
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Når det regner i dit lokalområde, er det ikke tilfældigt, hvor vandet løber hen. På mit besøg vil eleverne se, hvordan man som ingeniør anvender højdekurver, jordbundskort og geologiske boringer til at undersøge jordens porøsitet – altså hvor ”nemt” vandet kan sive igennem. Jeg vil blandt andet vise hvordan man bruger hjemmesiden GEUS, der har informationer om nationale geologiske undersøgelser.
På mit besøg ser vi også nærmere på de såkaldte LAR-løsninger, altså lokale planer for afledning af regnvand. Vi laver beregninger og bruger viden fra matematikken, fysik/kemien og biologien til at undersøge, hvilke løsninger der er bedst i forskellige områder.
En vigtig del af disse LAR-løsninger er regnvandsbassiner, som man kan etablere de steder hvor man enten ønsker nedsivning eller forsinkelse af regnvandet. Der er sikkert flere regnvandsbassiner i dit lokalområde, end du lige regner med. Bassinernes opbygning er afgørende for, om der vil være et permanent vandspejl. Et bassin med permanent vandspejl har altid en vis mængde vand, uanset om det har regnet eller ej, og kan derfor fungere som en værdifuld biotop i naturen - en sø, hvor planter og dyr kan trives. Men hvilke fysiske og kemiske processer sker der i vandet, og hvilke fordele og ulemper har dette for naturen og os som samfund? Og hvordan designer man et bassin med og uden permanent vandspejl vha. matematiske beregninger og antagelser?
Aktivitet
Ved besøget skal eleverne benytte matematiske og fysikfaglige værktøjer til at designe et bassin. Vi ser på hvilke elementer der er vigtige, og hvordan det skal se ud. I de høje klassetrin inddrager vi også de retningslinjer, jeg arbejder ud fra til daglig.
Derudover viser jeg videoer af forskellen på nedsivning i tør, våd og mellemvåd jord og snakker herigennem om klimaforandringer. Jeg kan evt. tage forskellige sand/jordprøver med, så eleverne også kan opleve hvilken forskel der er på jordtypernes nedsivningsevne.
Slutteligt skal eleverne diskutere fordelene og ulemperne ved permanent vandspejl i regnvandsbassiner. Hvad er det bedste løsning i netop deres lokalområde?
Emner
- Klima og bæredygtighed
- Vandets kredsløb
- Jordtyper og opbygning
- Byplanlægning
- Problemløsende matematik
- LAR -Lokal afvanding af regnvand
Kernestof
- Jordkloden og dens klima
- Landskab
- Naturkatastrofer
- Biotoper
- Ressourcer
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden