Kasper B Damkjær Pic

Kasper Borg Damkjær

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvad er god fødevarekvalitet?

Vil du have gode fødevarer, må du være parat til at betale en merpris – eller gør du? For hvad dækker begrebet kvalitet egentlig over, når vi taler fødevarer, og hvordan undersøger man kvaliteten af fødevarer?


Fag

Biologi

Bioteknologi

Fysik

Fysik/kemi

Informatik

Matematik

Natur/Teknologi

Produktudvikling

Faglige emner

Celler, mikrobiologi & bioteknologi

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Klima & energi

Krop & sundhed

Teknologi og ressourcer

Målgrupper

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Sjælland og Sydhavsøerne

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering


Mit besøg

Er god fødevarekvalitet kun forbeholdt dyr vin og gastronomiske oplevelser fra NOMA? Eller kan en billig mozzarella også leve op til høje kvalitetsstandarder? I mit oplæg tager jeg udgangspunkt i hvordan man måler fødevarekvalitet, og hvor galt kan det gå, hvis kvaliteten af en fødevare ikke er i orden. For at sikre høj kvalitet anvender vi analyseredskaber såsom spektroskopi. Spektroskopi er et analyseværktøj, som vha. elektromagnetisk stråling kan beskrive kvalitet, næringsværdi og autenciteten ved en fødevare. I min dagligdag er spektroskopi og dataanalyse en integreret del af udviklingen af analyseudstyr, som kan anvendes til at kvantificere indholdet af fedt og protein i ost, måle alkoholniveauet i øl, detektere mykotoxiner i korn, verificere autenticiteten af olivenolie, samt identificere kemisk forurening i mælk.

Aktivitet

Jeg vil skabe en dialog med eleverne om hvad fødevarekvalitet dækker over. Hvad er god kvalitet? Hvad er dårlig kvalitet? Under mit besøg giver jeg en kort introduktion til infrarød spektroskopi og dataanalyse, hvorefter eleverne, ud fra et spektrum, skal vurdere indholdet af f.eks. fedt og protein. Jeg medbringer også nogle af FOSS’ instrumenter, som eleverne skal bruge til at kvantificere fedt i mælk og derved selv blande en letmælk ud fra skummetmælk og fløde. Derudover skal eleverne teste for kemikalieforurening i mælk.

Kernestof

  • Fysik
  • Bølger
  • Spektroskopi
  • Biokemi
  • Kemi
  • Informatik

Emner

  • Fysik/kemi
  • Natur/teknologi
  • Undersøgelser
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Samfundets udledning af stoffer,
  • Miljøfaktorer
  • Mikroorganismer
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter