Jonas Arnold Jürgensen

Jonas Arnold Jürgensen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hesteblod eller virus – hvad virker bedst mod slangebid?

Hvert 6. sekund er der en person, der bliver bidt af en slange, men hvor farligt er det egentligt at blive bidt? Og skal man have en modgift for at overleve?


Fag

Biologi

Fysik/kemi

Natur/Teknologi

Teknikfag

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

7. - 10. klasse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Sjælland og Sydhavsøerne

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

Når jeg kommer på besøg, bliver det med fokus på, hvordan bioteknologi kan komme store problemstillinger til livs – i dette tilfælde slangebid. Slangebid og følgerne heraf er af WHO kategoriseret til at være en af verdens mest oversete tropesygdomme, da det hvert år leder til mere end 100.000 dødsfald og op til 500.000 amputationer, vansiringer og tilfælde af blindhed. Jeg vil sætte størrelsesordenen af disse dødsfald og følger af slangebid i perspektiv, forklare om den nuværende modgift mod slangebid, som altså er lavet på hesteblod. Og så fortæller jeg, hvad der pt. bliver gjort for at komme problemet med slangebid til livs.

Alt min viden kommer fra mit arbejde og min uddannelse. Jeg arbejder med at udvikle verdens første humane modgift mod slangebid, hvilket foregår i det, der hedder Tropical Pharmacology Lab på DTU. Jeg har en bachelor i molekylær biomedicin fra Københavns Universitet og er pt. i gang med min kandidatuddannelse, hvor jeg fortsætter forskningen i slangebid og modgift mod slangegift.

Til sidst kan det nævnes, at mit besøg vil styrke elevernes interesse for problemløsning vha. bioteknologiske metoder, især slangebids-problemet. Undervejs vil eleverne opnå en forståelse for, hvad gift og modgift er, samt hvordan de hver især virker, og hvordan man udvikler modgifte.

Hvis der er specielle ønsker til indholdet ved besøget, så giv mig besked, så vi kan snakke nærmere om indholdet.

Aktivitet

I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kan eksempelvis være:

  • Eleverne skal drage paralleller mellem det, jeg fortæller og deres allerede eksisterende viden. Det skal skabe grobund for spørgsmål undervejs i mit besøg og skal pirre til både elevernes og min egen interesse.
  • Små aktiviteter/lege, der vil øge elevernes forståelse for problemstillingen med slangebid, behandling af slangebid og nogle af de bioteknologiske metoder, som jeg arbejder med.

Emner

  • Slangebid
  • Modgift
  • Bioteknologi
  • Virus
  • Kroppen

Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter