For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Klassen som laboratorium
Uanset hvor vi bor og arbejder har den støj, vi er udsat for, en enorm betydning for, hvor godt vi trives. Faktisk er støj i store mængder direkte sundhedsskadeligt. Derfor betyder det enormt meget, hvordan vi indretter os bedst, så vores støj kan minimeres. Akustik er usynligt men evigt tilstedeværende.
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Akustik / lyd
Målgrupper
4. - 6. klasse
7. - 10. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Perspektivering
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Uanset hvor vi bor og arbejder har den støj, vi er udsat for en enorm betydning for, hvor godt vi trives. Faktisk er støj i store mængder direkte sundhedsskadeligt. Derfor betyder det enormt meget, hvordan vi indretter os bedst, så vores støj kan minimeres. Akustik er usynligt men evigt tilstedeværende.
Som akustik-ingeniør er jeg med til at projektere og måle akustikforhold i boliger, skoler, hospitaler, omkring veje og mere. På mit besøg skal vi tale om, hvad der karakteriserer dårlig akustik og hvordan man forbedre akustiskmiljø i bygninger, hvor folk arbejder, studerer eller bliver behandlet. Særligt interessant er det at kigge på, hvordan man kan skabe bedre akustik og mindre støj i klasselokalet til gavn for både lærerens og elevernes arbejdsmiljø.
Aktivitet
Jeg vil inddrage eleverne i et eksperiment, som viser lydens karakter og hvordan den interagerer med vores omgivelser. Det konkrete eksperiment vil fx tage udgangspunkt i klasselokalet, hvorefter vi kan drage paralleller til andre situationer eleverne møder i deres hverdag.
Emner
- Anvendt matematik og fysik
- Psykoakustik
- Miljøakustik - Soundscapes
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden