Jeppevk

Jeppe Vestergaard Kristensen

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Vej- og trafik - meget mere end bare asfalt

En velfungerende infrastruktur er altafgørende for at vores samfund hænger sammen. Befolkningstallet verden over vokser og efterspørgslen for effektiv vej- og stianlæg følger med. Som vej- og trafikingeniør bidrager jeg aktivt til skabelsen af den infrastruktur, som vi alle anvender i vores dagligdag, hvad enten vi er gående, cyklister, bilister eller passagerer i kollektiv trafik.


Fag

Fysik/kemi

Geografi

Matematik

Natur/Teknologi

Faglige emner

Bæredygtighed

Klima & energi

Teknologi og ressourcer

Transport og infrastruktur

Målgrupper

4. - 6. klasse

7. - 10. klasse

Geografi

Nordjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering


Mit besøg

Behovet for veje- og stianlæg stiger i takt med vores voksende befolkning og øgede transportbehov. En velfungerende infrastruktur er altafgørende for at vores samfund hænger sammen. Som vej- og trafikingeniør bidrager jeg aktivt til skabelsen af den infrastruktur, som vi alle anvender i vores dagligdag, hvad enten vi er gående, cyklister, bilister eller passagerer i kollektiv trafik.

Som rådgiver sidder jeg overfor kunder, der efterspørger sikre, men også økonomisk fordelagtige trafikale løsninger. Min opgave ligger i at omsætte kundens ønsker til noget visuelt, som tegninger/kort i 2D, evt. 3D. Dette sker ved hjælp af vores tegneprogram, som skaber byggetegninger for et projekt.

På mit besøg vil eleverne få en indsigt i både det samfundsmæssige og det tekniske aspekt i hvorfor vi har veje og stier. Eleverne vi også få indsigt i, hvad ingeniørfaget kan bestå af og hvordan en ingeniørs arbejdsdag kan se ud.

Aktivitet

Eleverne vil blive præsenteret for en borekerne af en asfalt-opbygning. Det giver dem en helt konkret og hands-on oplevelse af, hvordan veje er konstrueret. Derefter skal eleverne reflektere over, hvordan de er kommet i skole, og hvordan det uanset transportform, involverer brugen af veje eller stier.

Eleverne vil få til opgave at beregne prisen for at bygge 1 km vej ved at anvende et udleveret katalog over materialepriser. Opgaven kan udvides med brug af et kort, hvor eleverne selv skal bestemme vejens længde og beregne prisen.

For at give et bredt indblik i vej- og trafikingeniørfaget vil jeg præsentere billeder, tegninger og modeller af forskellige vejsystemer, som vi arbejder med i praksis. Jeg vil også fremhæve samarbejdet med andre faggrupper og myndigheder, som kommuner og politi, for at sikre korrekt skiltning og afmærkning. Dette vil give eleverne en forståelse af de mange aspekter af vej- og trafikingeniørvidenskaben.

Emner

  • Natur/teknologi
  • Matematik
  • Geografi
  • Bygninger og Byplanlægning
  • Vej of trafikplanlægning
  • Infrastruktur
Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter