For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Red liv med matematik, fysik og biologi: Sådan sikrer man kvaliteten af medicin.
Hvordan sikrer vi, at livsvigtige lægemidler produceres sikkert og virker præcist, som de skal? Til daglig arbejder jeg i Novo Nordisk med netop dette. Jeg vil fortælle eleverne hvordan jeg anvender matematik, fysik og biologi til at sikre høj kvalitet og mindske risici i medicinproduktion, så patienter over hele verden kan få den bedst mulige behandling.
Fag
Biologi
Fysik
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Celler, mikrobiologi & bioteknologi
Innovation
Karrierelæring
Krop & sundhed
Mennesket
Produktion og maskiner
Målgrupper
Ungdomsuddannelse
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Fyn og øer
Sjælland og Sydhavsøerne
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sydjylland
Nordjylland
Midtjylland
Kompetencer
Perspektivering
Kommunikation
Undersøgelse
Modellering
Mit besøg
Vi har aldrig været bedre til at udvikle lægemidler og behandle mennesker, end vi er lige nu. Under mit besøg, vil jeg vil fortælle eleverne, at en naturvidenskabelig uddannelse kan bruges til at arbejde med at sikre høj kvalitet af lægemidler til patienter med livstruende sygdomme, over hele verden. Eleverne vil få indsigt i en spændende og divers hverdag i en global virksomhed, der bruger innovation og nye devices til at kurere og behandle livstruende sygdomme.
Derudover fortæller jeg eleverne, at jeg til daglig anvender matematik, fysik og biologi til at vurdere kvaliteten af lægemidler og mitigere risici ved medicinproduktion. Forståelse for celle- og mikrobiologi er afgørende for at kunne undersøge og kvalitetssikre de enkelte lægemidler. Samtidig benytter jeg sandsynlighedsregning og kombinatorik til at vurdere om måden, et middel bliver produceret på, er forsvarlig – hvad er sandsynligheden for, at der er fejl i produktionen, og hvad er sandsynligheden for forskellige mulige konsekvenser, dette kan have for patienterne? Slutteligt anvender jeg viden om bl.a. mekanik og tryk til at undersøge selve produktionsprocessen, og de delprocesser hvor produktet potentielt kan tage skade.
Aktivitet
I besøget inddrager jeg elev-aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Aktiviteterne kunne eksempelvis være, at:
- Jeg forklarer og viser hvordan man laver en risikovurdering. Herefter skal eleverne selv forsøge at analysere sig frem til forskellige risici i en given case, og vurdere chancen for, at der er noget der går galt.
- Jeg viser billeder fra en stor produktion af lægemidler.
- Jeg viser en blodsukkermåling og hvordan man gør en insulinpen klar og stikker sig selv.
- Jeg viser, hvordan innovation og engineering har gjort administration af lægemidler nemmere og mere behageligt for patienterne.
Emner
- Anvendt matematik
- Sandsynlighedsregning
- Designprocesser
- Sundhed og sygdom
- Medicinproduktion
Kernestof
- Kombinatorik
- Mekanik (fx tryk i produktionssystemer)
- Cellebiologi
- Mikrobiologi
- Fysiologi
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden