For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Kan du bygge korthuse, der kan holde i blæsevejr?
Hvorfor bliver bygninger stående i blæsevejr? Og hvordan kan vi bygge det højeste tårn? Få svar og prøv kræfter med dette under mit besøg.
Fag
Fysik/kemi
Matematik
Natur/Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Målgrupper
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Hvorfor bliver bygninger stående i blæsevejr? Og hvordan kan vi bygge det højeste tårn? Få svar og prøv kræfter med dette under mit besøg.
Vi skal undersøge hvad, der får en bygning til at blive stående, og hvad der gør at vi kan bygge bygninger i mange etager. Undersøgelserne vil bl.a. give eleverne viden om ligevægt og balance i konstruktioner og om styrken ved forskellige konstruktionsmønstre, der bruges i byggerier.
Med fokus på mit eget fagområde inden for bygninger, vil jeg fortælle eleverne, hvad det vil sige at være ingeniør og hvad man bruger ingeniører til. Vi kommer også ind på, hvad der skal til for at blive ingeniør. Jeg viser eleverne eksempler på hvad jeg bruger min arbejdstid på, og spørger dem, hvad de tror, jeg laver som ingeniør.
Aktivitet
Ved mit besøg gennemfører jeg én eller flere elevaktiviteter tilpasset elevernes faglige kunnen og klassetrin. Jeg går meget gerne i dialog med læreren inden besøget for at give eleverne den bedste mulige oplevelse.
Et eksempel på en aktivitet kan være, at vi sammen skal bygge korthuse, der kan holde i blæsevejr: Korthuse er ustabile og vælter let, det ved vi alle. Vi skal i grupper forsøge at løse dette problem, og undersøge, hvad der kan afhjælpe dette problem.
Emner
- Problemløsning
- Kræfters påvirkninger
- Konstruktioners stabilitet
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden