Jan Bagge

Jan P. Bagge

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Løs problemer med ingeniørens værktøjer

Formålet med mit besøg er at lade eleverne arbejde med praktiske opgaver, hvor man kombinerer klassiske ingeniør opgaver med kreativ problemløsning og idegenerering.<br>Jeg tilpasser mit besøg til elevernes klassetrin og niveau og når jeg besøger ungdomsuddannelser bliver vi bl.a sammen klogere på Newtons og Archimedes love og bestemmer de forhold, som har gjort det muligt for os mennesker at flyve, men vi i grundskolen bygger broer


Fag

Biologi

Fysik

Fysik/kemi

Natur/Teknologi

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Bygninger og byplanlægning

Stof & energi

Målgrupper

7. - 10. klasse

Ungdomsuddannelse

Geografi

Storkøbenhavn & Nordsjælland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit grundskolebesøg (se gymnasiebesøg nedenfor)

På mit besøg i 7.-10. klasse vil vi se på fx vægtstangsloven, klassiske ingeniøropgaver og hvordan, man løser en praktisk ingeniøropgave.

Vi starter med at gennemgå et klassisk eksempel på nogle fysiske love. Herefter skal eleverne selv arbejde med et par praktiske opgaver, hvor de skal bruge vægtstangslovene.

Derefter skal vi se på, hvad klassiske ingeniøropgaver dækker over og sammen prøve at finde oplysninger på internettet. Fx kan vi tage fat på spørgsmål som:

  • Hvad har klassiske ingeniører skabt? Og går det altid godt?
  • Hvorfor ser en gitterbro ud som den gør?

Formålet med mit besøg er at lade eleverne arbejde med en praktiske opgaver hvor man kombinere klassiske ingeniør opgaver med kreativ problemløsning og idegenerering. På den måde får eleverne lov til at modellere, afprøve, diskutere og arbejde med nogle af de fundamentale fysiske love. Det er vigtigt for mig, at det er eleverne der aktivt arbejder med opgaven, i stedet for at jeg står og "fortæller".

Emner

  • Produktion og teknologi
  • Modeller
  • Problemløsning
  • Ideafprøvning
  • Teknologi og ressourcer

Mit gymnasiebesøg

Med Newton og Archimedes som følgesvende vil eleverne se, de relativt simple principper man skal have kendskab til for at kunne forstå, hvordan man kan flyve.
Flyvning har altid være menneskets drøm, og i årtusinder har det været uopnåeligt. Første gange var det med en ballon i 1783, men det var først efter adskillige forsøg (kombineret med god ingeniørkunst), at det første fly kom i luften i 1903, og først senere fandt man ud af de simple principper, der kan få en genstand til at flyve.
De første flyvninger udnyttede Termodynamikken og Archimedes lov, medens opdriften for en fly vinge baserer sig på Newtons 3’e lov.

Med mit besøg vil eleverne komme til at forstå, hvordan den klassiske fysik forklarer, på hvilken måde vi mennesker har opfyldt drømmen om at flyve.

Den væsentlige del af besøget vil bestå af, at elverne kommer til at lave nogle øvelser hvor de, kvalitativ og kvantitativt vil bestemme de forhold som gør det muligt for os at flyve. Det vil dels dreje sig om den statiske opdrift (Archimedes lov), og dels de dynamiske forhold der sørger for at en vinge kan generere opdrift. Der vil også blive mulighed for at høre hvad jeg har oplevet i mit arbejde som ingeniør.

Jeg har selv noget af udstyret med, medens resten er noget som almindeligt køkkengrej eller som allerede findes i et fysik/kemi lokale.
Vi aftaler nærmere inden selve besøget.

Kernestof

  • Mekanik

  • Termodynamik

  • Newtons love

  • Flyvning

Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter