For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Leg med lyd
Hvad er lyd? Vi starter med at se en lyd og opleve vibrationer og lyd fra en højtaler. Vi taler om svingninger, vibrationer, bølger og frekvenser. Det fortsætter over i hvad der er god og dårlig lyd.
Fag
Fysik/kemi
Natur/Teknologi
Faglige emner
Akustik / lyd
Krop & sundhed
Mennesket
Målgrupper
7. - 10. klasse
4. - 6. klasse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Virtuelt besøg
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Perspektivering
Kommunikation
Mit besøg
Hvad er lyd? Vi starter med at se en lyd og opleve vibrationer og lyd fra en højtaler. Vi taler om svingninger, vibrationer, bølger og frekvenser. Det fortsætter over i hvad der er god og dårlig lyd. I mit arbejde som lydingeniør hos GN Audio har jeg hver dag fokus på at opnå den bedste lydoplevelse for brugeren. Jeg fortæller om hvordan jeg gør det i mit arbejde.
Jeg fortæller om hvordan øret virker, og vi hører forskellige eksempler, og laver et par øvelser om opfattelsen af lyd. Det kan være hvor svært det er at forstå tale i støjende omgivelser eller en klasseøvelse omkring psykoakustik. Jeg laver også en øvelse i grupper, hvor eleverne kommer med ideer til forbedring af lyden i deres eget klasselokale. Endeligt gør jeg en del ud af at understrege vigtigheden af at passe på sin hørelse.
Jeg vil med flere eksempler komme ind på hvad jeg lægger vægt på i mit arbejde som lydingeniør, med at skabe den bedste lydoplevelse for brugerne. Hvordan kan man holde støj ude med aktiv støjreduktion? Hvordan får man den bedste talekvalitet fra mikrofonen i headsettet – og hvad er god lyd i den sammenhæng?
Jeg vil have forskellige headsets med som eleverne kan prøve. Både så man kan høre noget fed musik og man kan prøve at tale i telefon selvom der er støjende omgivelser. Jeg vil kort fortælle om, hvordan jeg har valgt min uddannelse og retning til at blive lydingeniør.
Jeg sørger for, at der er god tid til de spørgsmål og emner, som måtte komme op. Hvis der er noget særligt jeg skal fortælle om eller spørgsmål fra eleverne, aftaler vi det på forhånd.
Inden mit besøg vil jeg gerne give mulighed for at ringe op til klassen på Teams/Meet/Zoom/… og give en ultrakort introduktion. Jeg vil gerne give forskellige ting, eleverne kan lytte til inden mit besøg og give dem mulighed for at stille spørgsmål og emner de gerne vil høre om så jeg kan forberede.
Aktivitet
Eleverne kommer til at have rig mulighed for at deltage i forskellige forsøg i løbet af mit besøg. Jeg har quizzer, lydklip, konkurrencer, filmklip og lydklip. Vi laver en gruppeøvelse om hvordan man kan forbedre akustikken i klasseværelset. Jeg sørger for at der bliver rig mulighed undervejs for at stille spørgsmål og komme med ideer.
Emner
Lyd, lydbølger, frekvens og decibel
Hvad er god og dårlig lyd?
Hvordan jeg arbejder med lyd i headsets som lydingeniør
Hørelsen, lydopfattelse og høretab. Pas på ørerne!
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden