For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Kan din by håndtere klimaforandringer?
For nogle er oversvømmelser og skybrud blevet en uønsket hverdag. I Danmark oplever vi store udsving i temperatur og vejr – ændringer, der i høj grad påvirker vores miljø, livsstil og samfund. Men hvad er årsagen til disse forandringer, og hvad kan vi gøre for at mindske deres indvirkning? Hvilke bæredygtige løsninger og initiativer kan bidrage til at reducere risikoen for eksempelvis oversvømmelser? Og ikke mindst, hvilken rolle kan hver af os spille for at beskytte klimaet?
Fag
Geografi
Geovidenskab
Natur/Teknologi
Naturgeografi
Faglige emner
Bæredygtighed
Global Dannelse
Innovation
Jordklodens forandringer
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Storkøbenhavn & Nordsjælland
Sjælland og Sydhavsøerne
Fyn og øer
Kompetencer
Modellering
Undersøgelse
Kommunikation
Perspektivering
Mit besøg
Under mit besøg vil hovedformålet være at øge elevernes forståelse for, hvordan klimaforandringer påvirker vores byer. På et overordnet plan, vil vi tage udgangspunkt i den by, hvor jeres skole ligger, og se nærmere på de udfordringer, der allerede eksisterer eller kan opstå i fremtiden. Sammen vil vi udforske, hvilke tiltag der skal til, for at gøre jeres by mere klimavenlig og samtidig rustet til at håndtere klimaforandringerne. Vi vil identificere klimarisici i byen ved blandt andet at kigge på kort over nedbør, klima, topografi og befæstelse.
Vi vil også undersøge, hvordan vi kan tilpasse og designe fremtidens urbane miljøer med udgangspunkt i tre konkrete byer. Jeg vil præsentere aktuelle og relevante eksempler på konsekvenser af klimaforandringer både på lokalt og globalt plan, og vi vil identificere og prioritere klimarisici i forskellige dele af verden. Ved at se på andre lande, der står overfor alvorlige klimaudfordringer, kan eleverne få ny indsigt i og forståelse for vigtigheden af at udvikle nye løsninger og tiltag.
Oplægget kan tilpasses relevante forløb i din klasse, og kan variere alt efter klassetrin og niveau.
Aktivitet
Jeg medbringer kort over nedbør, klima, topografi og befæstelse, som eleverne kan arbejde med. Med ældre elever kan vi fx lave statistiske beregninger for den forventede nedbørsmængde under skybrudshændelser.
Vi vil diskutere, hvilke klimaudfordringer der skal prioriteres højest og hvorfor. Eleverne kan i grupper reflektere over, hvad de sætter pris på i deres egne og andre bymiljøer og diskutere, hvordan man kan designe multifunktionelle klimatiltag inden for byplanlægning, som skaber værdi på flere områder.
I folkeskolen vil en mulighed være, at eleverne i grupper kan designe en klimatilpasset skolegård. Dette kan omfatte at undersøge deres egen skolegård og vurdere, hvilke ændringer der kræves for at gøre den mere klimavenlige.
Jeg medbringer en quiz eller Kahoot om klimaændringer, og hvordan vi sikrer os imod dette.
Emner/Kernestof
- Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Innovation
- Bæredygtighed og ressourceforvaltning i
lokalt og globalt perspektiv - Jordkloden
- Klimaforandringer
- Klimaproblematikker
- Modellering
- Byplanlægning og bystruktur
- Nedbør og vandressourcer
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden