Ida Dyrlund Damgaard

Ida Dyrlund Damgaard

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Hvor vigtigt er drikkevand for vores tilstedeværelse?

I Danmark har vi så rent grundvand, at vi kan drikke fra hanen. Men sådan bliver det ikke nødvendigvis i fremtiden. Så hvordan beskytter vi vores grundvand mod forurening?


Fag

Biologi

Naturgeografi

Samfundsfag

Teknikfag

Teknologi

Faglige emner

Digital Dannelse

Global Dannelse

Innovation

Karrierelæring

Målgrupper

Ungdomsuddannelse

Geografi

Midtjylland

Kompetencer

Modellering

Undersøgelse

Perspektivering

Kommunikation


Mit besøg

I Danmark er vi så heldige at have en fantastisk drikkevandsressource til rådighed, i form af vores grundvand. Grundvandet kan pumpes op og behandles på simpel vis, hvorefter vi kan drikke vandet direkte fra hanen. For at sikre den høje kvalitet af vandressourcen fremover, må vi værne om vandet, der kan påvirkes af mange faktorer - som f.eks. forurening. Dette arbejder jeg med til daglig, hvor jeg er miljø ingeniør.

På mit besøg skal vi snakke om forurening af grundvandet. Vi kan tale om forurening af grundvandet ud fra forskellige faglige vinkler, som kan planlægges i fællesskab med læren. Eksempler kan være:

Geologi og hydrogeologi: Vi kan tale om hvordan forurening spredes og hvordan man undersøger spredningsvej. Eleverne får en forståelse for den geologiske historie og vandets kredsløb, samt hvordan man undersøger hvorvidt en forurening udgør en risiko eller ej.

Biologi/økologi: Vi tage udgangspunkt i kemiske stoffers tilstedeværelse og transport i vores miljø, samt hvilke processer de påvirkes af. Herunder kan vi tale om hvad der kræves for at der sker naturlig nedbrydning af forskellige forureningsstoffer.

It: Vi kan kigge på hvilke databaser vi har tilgængelige, samt hvordan vi bruger dem til visualisering - og hvordan vi udnytter det i vores daglige arbejde.

Samfundsfaglig tilgang: Vi kan have en dialog om hvordan der arbejdes med jordforureningslovgivning, samt hvordan vores arbejde med grundvand er fordelt mellem stat, region og kommune, og de samarbejder det skaber.

Aktivitet

I besøget inddrager jeg eleverne i aktiviteter, der er tilpasset det pågældende klassetrin og lærerens specifikke ønsker. Det kan eksempelvis være simple forsøg som sandfiltrering, fremvisning og evt. test af feltudstyr. Vi kan også planlægge en forureningsundersøgelse, ved at benytte de databaser vi som borgere har tilgængelige på nettet. Såfremt man ønsker det, kan vi også mødes på regionens testhus i Roslev, hvor jeg kan fremvise forskelligt testudstyr.

Kernestof

  • Problemanalyse

  • Projektstyring

  • Mikrobiologi

  • Eksperimentelle metoder

Vælg denne ekspert Vælg flere eksperter Tilbage til søgning

For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden

Dine eksperter