For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden
Hvorfor vælter en vindmølle ikke?
Vindmøller bliver ofte nævnt som værende svaret på ”den grønne omstilling”. Og tit og ofte vises der flotte og fine billeder af selve vindmøllen – det høje tårn og de lange vinger. Men hvorfor vælter disse store konstruktioner ikke? Hvad gemmer der sig under jordoverfladen, og for havvindmøller – hvad skjuler sig under havoverfladen, som holder møllerne oprejst?
Fag
Fysik
Fysik/kemi
Geografi
Geovidenskab
Matematik
Natur/Teknologi
Naturgeografi
Produktudvikling
Teknikfag
Teknologi
Faglige emner
Bygninger og byplanlægning
Bæredygtighed
Computer, robotter & kunstig intelligens
Global Dannelse
Innovation
Jordklodens forandringer
Karrierelæring
Klima & energi
Naturen lokalt & globalt / Natur og miljø
Produktion og maskiner
Stof & energi
Teknologi og ressourcer
Transport og infrastruktur
Målgrupper
7. - 10. klasse
Ungdomsuddannelse
Geografi
Nordjylland
Midtjylland
Kompetencer
Modellering
Perspektivering
Undersøgelse
Mit besøg
Vindmøller bliver ofte nævnt som værende svaret på ”den grønne omstilling”. Og tit og ofte vises der flotte og fine billeder af selve vindmøllen – det høje tårn og de lange vinger. Men hvorfor vælter disse store konstruktioner ikke? Hvad gemmer der sig under jordoverfladen, og for havvindmøller – hvad skjuler sig under havoverfladen, som holder møllerne oprejst?
Jeg vil i mit oplæg fortælle om, hvordan vindmøller funderes, hvilke typer, der findes, og hvor store fundamenter, der gemmer sig under overfladen. Jeg vil svare på, hvordan og af hvad møllerne påvirkes/belastes?
Eleverne vil få en forståelse af, hvordan man bestemmer laste og bæreevne af konstruktioner. Vi skal undersøge, hvordan matematik og fysik anvendes som værktøjer, der gør det muligt at bestemme størrelserne på fundamenterne. Alt afhængig af elevernes niveau vil vi se på, hvordan man via forskellige formler kan udregne bølgernes påvirkning på vindmøllen og samt fundamentets bæreevne. Alt dette er vigtige forhold, der skal tages højde for under planlægning og placering af vindmøller.
Aktivitet
Jeg vil sammen med eleverne gennemføre en række små forsøg på skrivebordet. En spand med sand og en spand med ler. I hver spand installeres et rør, der skal forstille at være et monopælfundament for en vindmølle. Der udføres belastningsforsøg (vandret træk) og eleverne skal registrere data for forsøget og plotte data ind. Dette viser en arbejdskurve, der faktisk kan bruges til dimensionering.
Forsøgsresultaterne sammenholdes med de formler, vi gennemgår under oplægget.
Dette forsøg linkes til dimensionering af et ”real life” vindmølle fundament
Emner
- Anvendt matematik
- Undersøgelser
- Bæreevne
- Modellering
- Materialeegenskaber
- Beregning
- Regnemodeller
- Arealanvendelse
- Bæredygtig energiforsyning
Kernestof
- Bølger (hydro)
- Mekanik
- Kræfter på vindmøllefundamenter og hvordan de optages
- Jordens og landskabernes udviklingsprocesser og udviklingshistorie
- Geoteknik og fundering
For at tilføje eksperter til kurven, skal der vælges mindst én dato på søgesiden